Sbohem a šáteček, lidé se zpěvem loučili s nočním metrem

Praha – Pražské metro včera naposledy vyjelo v prodlouženém nočním provozu. Dopravní podnik ruší páteční a sobotní vlaky, které vyjížděly po půlnoci, a taky další, navazující spoje. S metrem se přišla do stanice Můstek rozloučit skupinka asi dvaceti lidí, kteří s rušením některých pozdních spojů nesouhlasí. Poslednímu nočnímu metru zamávali šátkem, někteří byli oblečeni do plesových šatů. Společně zazpívali upravenou verzi písně Valčík na rozloučenou a poté zarecitovali báseň Sbohem a šáteček.

Pražský dopravní podnik hledá kvůli omezeným financím úspory. Začíná proto omezovat rozsah MHD. Jako první přišlo na řadu zkrácení víkendového provozu metra a navazujících spojů, které Praha prodloužila před komunálními volbami v září 2010. Metro dosud na všech třech linkách jezdilo v noci z pátku na sobotu a ze soboty na neděli o 50 až 60 minut déle. Poslední souprava na trasu vyjížděla kolem 01:00.

Loučení s nočním metrem
Zdroj: ČT24
Autor: ČT24

V červnu čekají MHD další změny

„Město by mělo své obyvatele a návštěvníky do hromadné dopravy lákat, a ne jim přepravu znesnadňovat,“ komentovala za organizátory Alena Rybníčková. „Cestující není balík, jehož přepravu můžeme optimalizovat. Balíku je jedno, jestli musí přestupovat a jak dlouho čeká na svůj spoj,“ doplnila. Dopravní podnik podle ní omezuje služby a snižuje komfort městské dopravy. Metropole je přitom přetížena automobilovou dopravou a zplodinami. A přetíženy jsou i noční linky autobusů a tramvají. Podle průzkumu organizace Ropid z nich přitom ubyla po prodloužení provozu metra celá čtvrtina cestujících, kteří se teď zase vrátí.

Náměstek primátora Josef Nosek (ODS) už dříve řekl, že kapacita metra nebyla dostatečně využita. Noční spoje tak prý „vozily vzduch“. „Celková kapacita je 110 tisíc míst, jezdilo v průměru 8 až 10 tisíc lidí v té době mezi půlnocí a jednou hodinou,“ upřesnila mluvčí magistrátu Tereza Krásenská. Město zrušením nočních spojů ušetří ročně 55 milionů korun.

Alena Rybníčková: „Přišlo by mi ideální, kdyby se uspořených 55 milionů věnovalo na silné posílení nočních tramvají a autobusů, a pak by určitě toto šetření mělo smysl. Domnívám se dokonce, že kdyby se těchto 55 milionů naopak doopravdy přelilo do té noční dopravy, tak by to nakonec mělo větší efekt, než kdyby hodinu jezdilo noční metro.“


Další rozsáhlejší škrty v MHD avizuje dopravní podnik na červen. Úspory by mohlo přinést prodloužení intervalů u některých spojů a odstranění duplicitních a nevyužívaných spojů. Dopravní podnik ale slibuje, že úspory bude hledat i jinde - třeba v marketingu, právních a poradenských službách. Ani tak ale nebudou úspory dostatečně velké. Dopravnímu podniku letos na provoz chybí kolem 700 milionů korun, o které mu město snížilo dotaci v rámci plošných pětiprocentních škrtů.