V Plzni se staví nové kolejiště, uzavírky zpozdí vlaky i auta

Plzeň – Rekonstrukce železničního uzlu v Plzni se přesouvá z kanceláří přímo do kolejiště. Modernizací projde hlavní průtah od Doubravky přes hlavní nádraží do Křimic a stejně tak odbočky na Skvrňany a Koterov. Nejnáročnější součástí rekonstrukce kolejí bude snesení mostu přes Radbuzu a stavba nového. Že veškeré práce na kolejích ovlivní železniční dopravu v Plzni, je zřejmé – nejvíce výluk čeká na Plzeňskou linku. Na objížďky a s nimi související zdržení se však musí přichystat také řidiči. Kvůli rekonstrukci železniční trati budou uzavřeny některé ulice, zejména Prokopova a Vejprnická.

Výluky do září 2013

Do stavby nového kolejiště v Plzni se Správa železniční dopravní cesty pustila dnes, práce mají trvat rok a půl – do září 2013. „Většina staveb ale bude hotová už letos, na příští rok zbývá část mostů přes Prokopovu ulici a prodloužení podchodu z hlavního nádraží do Šumavské ulice,“ upozornil Martin Kraus, hlavní inženýr stavby nazvané Průjezd železničním uzlem Plzeň ve směru III. tranzitního železničního koridoru. Cena projektu činí 942 milionů korun.

Protože se bude pracovat na kolejích, některé vlaky se nevejdou na trať. Proto se musí plzeňští cestující pro příští dny a měsíce připravit na výluky různých linek. Nejvýrazněji ovlivní práce cestování v Plzeňské lince, která jezdí z Kozolup do Blovic, a na dalších regionálních trasách. Už dnes je Plzeňská linka zcela mimo provoz a jezdí náhradní autobusová doprava, například v sobotu odpoledne ale bude vyloučena veškerá doprava mezi hlavním nádražím a Křimicemi (pouze spoje na Planou/Cheb). Náhradní autobusová doprava se tak dotkne i cestujících z rychlíků.

Výluky v Plzni v příštím týdnu

Plzeňská linka (celá trasa Kozolupy–Blovice):

  • 5.–8. března mimo provoz, zavedena náhradní autobusová doprava

Regionální doprava:

  • 10.–11. března (pouze 14:20–21:10/8:15–15:40) výluka Plzeň hl. n.–Plzeň-Křimice (pouze chebská trať), zavedena náhradní autobusová doprava 

Dálková doprava:

  • 7.–8. března (vždy 8:00–14:00) výluka Plzeň hl. n.–Nepomuk, zavedena náhradní autobusová doprava
  • 10.–11. března (pouze 14:20–21:10/8:15–15:40) výluka Plzeň hl. n.–Kozolupy, zavedena náhradní autobusová doprava

Nejvíce uzavírek bude v Prokopově ulici

Lépe na tom nebudou ani řidiči aut. Na konci března se uzavře Prokopova ulice, kde projde rekonstrukcí viadukt. Úplné uzavírky ulice proto budou od 29. března do 19. dubna a 5. a 6. června. Dílčí uzavírky, které se budou týkat automobilové dopravy, nikoli však MHD, budou platit od 20. dubna do 4. června a od 7. do 30. června. Další uzavírky navážou v příštím roce, jejich termíny však zatím nejsou stanoveny. „Objízdná trasa povede po ulicích U Trati, Mikulášské, Sirkové a Americké,“ přiblížil hlavní inženýr Kraus.

Vizualizace mostu přes Prokopovu ulici
Zdroj: SŽDC

Další zrekonstruovaný most povede přes Vejprnickou ulici, která si vyžádá sérii dvoudenních uzavírek – 31. března a 1. dubna, 19. a 20. května, 21. a 22. července a 11. a 12. září. Navíc bude Vejprnická ulice nepřetržitě až do konce listopadu uzavřena pro vozy těžší než 3,5 tuny.

Méně frekventované Denisovo nábřeží je pod radbuzským viaduktem uzavřeno už od minulé neděle a otevře se až 15. května. Do července budou následovat dvoudenní uzavírky vždy jednou za sedm až deset dní a letos v září a říjnu se plánují ještě asi desetidenní uzavírky.

Čtvrtá kolej pro novou domažlickou trať

Právě přemostění Radbuzy je jednou z nejvýznamnějších součástí plzeňské rekonstrukce. Současná tříkolejná trať se má rozšířit na čtyřkolejnou, práce přitom budou probíhat za provozu – vlakům vždy zůstane k dispozici alespoň jedna kolej. Nové mosty zkonstruuje dodavatel na břehu, jejich výměna za staré proto bude poměrně rychlá a levnější, než SŽDC původně očekávala. Čtyřkolejná trať povede až ke stanici Jižní předměstí, která se rovněž dočká rekonstrukce – což ovšem bude znamenat omezení dopravy v Borské ulici a uzavírku Hálkovy ulice.

Čtvrtá kolej bude určena především pro budoucí hlavní tah do Bavorska – domažlickou trať. Vznikne základ budoucí dvoukolejky, v niž se dnešní zanedbaná neelektrizovaná dráha má proměnit.

Nové koleje zůstanou na podvozcích
Zdroj: ČT24
Autor: Milan Dolejší

Rekonstrukce trati v Plzni je předposlední stavbou třetího koridoru na západě Čech. Už loni skončila optimalizace dráhy z Plzně (od Jižního předměstí) do Chebu, nyní se dokončují rekonstrukce úseků Beroun–Zbiroh a Zbiroh–Rokycany. Poslední etapu z Rokycan do Plzně-Doubravky nyní SŽDC připravuje, má se jednat historicky o nejnáročnější železniční stavbu s přeložkou takřka celého úseku a dlouhým tunelem. Třetí tranzitní koridor, který pokračuje dále přes Prahu, Olomouc a Bohumín do Mostů u Jablunkova, ještě není hotov mezi Prahou a Berounem a SŽDC v současnosti pracuje také mezi Českým Těšínem a hranicemi se Slovenskem. Staré koleje zůstávají také na východě Prahy, mezi Brandýsem a Ústím nad Orlicí a na průjezdech Českou Třebovou, Olomoucí a Ostravou, kde však vede třetí koridor souběžně s prvním či druhým.