Perla moravského strojírenství chátrá, z Adamova je město duchů

Adamov - Za první republiky výletní místo pro obyvatele nedalekého Brna, za války sídlo zbrojní výroby pro nacistické Německo. Po válce město s těžkou strojírenskou výrobou, po roce 1989 kvůli útlumu těžkého strojírenství a konverzi zbrojní výroby město duchů. Tak vypadá stručná historie jihomoravského Adamova za posledních 100 let, světlé zítřky ovšem jedno z průmyslových center regionu nečekají - o opuštěné a zchátralé tovární haly není zájem.

Do historie málokterého města tak výrazným způsobem zasáhlo těžké strojírenství jako do osudu Adamova. Stálo za jeho vzestupy, ale bohužel i pádem. V roce 1889 byl v Adamově postaven první čtyřtaktní automobil v Rakousko-Uhersku. Během 2. světové války vyrábělo zbraně pro německou armádu až 8 tisíc lidí. V té době měl Adamov pouze 500 obyvatel.

Za dob socialismu se změnily výrobní programy. Podstatně se rozrostl podnik i město. Adamovské strojírny tehdy zaměstnávaly přibližně 5 000 lidí přímo v Adamově a další tisíce ve čtyřech přidružených závodech. Počet zaměstnanců převyšoval současný počet obyvatel. Denně je přivážely tři přeplněné vlaky z Brna a Blanska a osm autobusů z celého regionu. Nyní je výrobní areál, táhnoucí se v četných halách od jihu k severu, vylidněný.

Tiskařské stroje se značkou Adast vyvážel podnik do 30 zemí. Po pádu komunismu nebyly schopny kvalitou konkurovat nejmodernějším polygrafickým strojům, což znamenalo konec výroby. Stejně dopadla i rozsáhlá přísně utajovaná vojenská výroba protitankových střel Tandem. Po listopadu 1989 byla uzavřena.

Z původní slávy ale mnoho nezbylo. Přibližně polovina výrobních hal po zkrachovalém podniku je opuštěných a léta chátrá. Mnohým z tamních obyvatel zbyly jen vzpomínky na tyto časy.

Světlé zítřky v Adamově nečekají

Zchátralé haly, které vidí každý, kdo Adamovem projíždí vlakem, z města jen tak nezmizí. Budovy jsou totiž ve vlastnictví soukromých majitelů a ti pro ně hledají využití. O jejich bourání nikdo neuvažuje. I když to při zběžném pohledu nevypadá, dvě třetiny hal jsou obsazené. Jednotlivé firmy sice revitalizují interiér bývalých továrních hal, ale podle venkovních fasád to tak nevypadá.

/*json*/{"map":{"lat":49.29899037109,"lng":16.657633781433,"zoom":15,"mapTypeId":"satellite"},"markers":[{"lat":49.298346698069,"lng":16.659178733826,"type":"1","description":""}],"polylines":[],"circles":[],"polygons":[],"rectangles":[]}/*json*/

Opuštěné tovární haly navíc nenabízejí možnost jejich většího využití. Pro těžký průmysl je Adamov těžce přístupný, z Brna se tam vůbec nedostanou větší nákladní auta. Někteří majitelé se proto snažili změnou územního plánu prosadit změnu využití hal z výrobních areálů na poskytování služeb. Toho se ale adamovští radní zalekli v obavách, že by se z objektů staly ubytovny pro sociálně slabé a město by pak muselo řešit s tím spojené problémy.

Opuštěný areál v Adamově
Zdroj: ČT Brno

Levné bydlení

Pro mnoho obyvatel ale naopak Adamov, už bez těžkého průmyslu, nabízí získání levného bydlení v dosahu krajského města. „Třípokojový byt se běžně prodává za milion a 100 tisíc korun, za patnáct minut jsou přitom lidé z Adamova díky integrovanému dopravnímu systému přímo v centru Brna,“ vyzdvihuje přednost bydlení v Adamově starosta Roman Pilát (SNK).