Jihlava změnila územní plán, obchvat povede lidem pod okny

Jihlava – Do územního plánu zanesli jihlavští radní trasu plánovaného obchvatu – k nevoli obyvatel vilové čtvrti na okraji města. Místo, kde lidé žijí, nikdy nebylo vyhlášeno jako ochranné pásmo, v době, kdy stavěli v dosud klidné čtvrti domy, nebyla silnice v územním plánu. Kvůli obchvatu, který má čtvrť těsně minout, může v oblasti přibýt hluku, zhorší se vzduch a navíc se lidé obávají znehodnocení svého majetku. Radnice však tvrdí, že není důvod k obavám – silnice nebude příliš hlučná i kvůli plánovaným stěnám.

Lidé, kteří žijí v rodinných domech u jihlavských ulic Rantířovská, Jasmínová a Šípková, mají dnes před obzorem hlavní silnici do Pelhřimova, přesto považují svoji lokalitu za klidnou. Teď ale radnice do územního plánu zakreslila novou silnici, která má vést hned za ploty vilové čtvrti. Vedení města tak podle místních obyvatel učinilo takřka potají. „Nechali nás v blahé nevědomosti postavit baráky a potom udělali jednorázovou změnu územního plánu,“ shrnul obyvatel čtvrti Miroslav Chroustovský.

V územním plánu přibyl dopravní koridor široký asi dvanáct metrů, který má fungovat jako obchvat západní části Jihlavy. Podle radnice se ale lidé nemusí ničeho bát. Silnice nebude příliš vytížená a nepůjde od ní příliš velký hluk. „Na komunikace byla zpracována akustická studie. Je tam řada opatření, v některých částech možná budou protihlukové stěny,“ poukázal vedoucí odboru územního plánování Tomáš Lakomý.

Pro místní lidi však není největší hrozba hluk. „Je to i o množství aut a bezpečnosti dopravy,“ zdůraznil další z obyvatel čtvrti Tomáš Bačík. Lidé, jejichž život má silnice ovlivnit nejvíce, proto chtějí, aby byla vytvořena alternativní trasa. Ta by se domům vyhnula a nikomu by nevadila – snad až na jednu výjimku.

Podle kritiků poslední změny územního plánu za ní stojí spekulanti s pozemky a investor, který by chtěl u silnice postavit nákupní centrum. To však podle lidí, kterým hrozí, že se jim pod okna nastěhují hlučná auta, není vhodný důvod k tomu, aby jim město zničilo život.

Jednou z mála výjimek je náměstek primátora Petr Pospíchal, který sice v ohrožené lokalitě žije, v radě však hlasoval pro trasování plánovaného obchvatu. „Musím hájit zájmy celého města,“ zdůvodnil svoji volbu – bez upřesnění, proč je alternativní trasa proti městskému zájmu. Náměstek je však pouze výjimkou, která potvrzuje, že se obyvatelé vilové čtvrti chystají podniknout všechny možné kroky, aby silnici od svých zahrad odvedli.

Proti silnicím, které jim vznikají „pod okny“, protestují lidé často. Nezřídka tak ovšem činí přesto, že v době, kdy stavěli své domy, byla už dopravní stavba v územním plánu. Stalo se tak například v pražských Běchovicích, kde se teď lidé snaží zablokovat stavbu Pražského okruhu, nebo v Třemošné u Plzně, kde dokonce obyvatelé nakrátko dosáhli uzavření obchvatu. Proti hluku bojují i lidé, kteří se nastěhovali do domů už stojících u rušných silnic – například u pražské magistrály. Právě proto nedávno soud zrušil povinnost hlavního města tah odhlučnit.