Lochkovský most má trhliny. Statika není ohrožena, tvrdí ŘSD

Praha - Pražský Lochkovský most má trhliny, které by v budoucnu mohly ohrozit jeho statiku. Vady na stavbě, jež tvoří klíčovou součást dálničního okruhu kolem Prahy, objevili experti z Inženýrské akademie. Most byl přitom otevřen před rokem a půl. Informaci přinesla Mladá fronta DNES (MfD), která také má inženýrský posudek k dispozici. Ředitelství silnic a dálnic tvrzení o ohrožení statiky popřelo.

Zatím nepatrné trhliny ve svarech mostní konstrukce se podle odborníků zvětšují. „To naznačuje, že se nejedná pouze o nedokonalosti při výrobě, ale i o vliv provozu na mostě,“ uvádí posudek.

Pokud by se trhliny dál zhoršovaly, bude podle MfD nutné most vyztužit. Odborníci zatím nechtějí spekulovat, jak by se oprava dotkla řidičů. Uvažuje se prý o uplné uzavírce mostu či pouze o zúžení silnice.

ŘSD most nepřevezme, dokud nebude bez závad

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) dnešní informace o hrozbě uzavření mostu rezolutně odmítlo, stavební vady nicméně připustilo. „Po zprovoznění jihozápadní části pražského okruhu v září 2010 byly na Lochkovskému mostu zaznamenány indikace v těsnících tvarech, které ovšem nemají vliv na statiku mostu,“ prohlásila mluvčí ŘSD Martina Vápeníková s tím, že vady mohou maximálně ovlivnit životnost mostu.

ŘSD: Uzavření mostu jen jako krajní řešení

„Posudek Inženýrské akademie měl jednoznačný závěr: na mostě není ohrožena bezpečnost silničního provozu a není nutné ani žádné dopravní omezení,“ uvedla mluvčí ŘSD Vápeníková. Posudek podle ní uzavření mostu zvažoval pouze jako krajní řešení.


ŘSD zatím most od stavebníků do své správy nepřevzalo a čeká na další posudky. „Protože jsme stavbu dosud nepřevzali, nemůžeme ji zatím u zhotovitelů reklamovat,“ poznamenala pro MfD mluvčí ŘSD Nina Ledvinová. Podnik prý most převezme pod svou správu až ve chvíli, kdy další objednané posudky řeknou, že je konstrukce bez závad. Pokud se budou trhliny dál rozšiřovat, stavební firmy budou muset most zavřít a opravit.

Pražský okruhLochkovský most je součástí jihozápadní části Pražského okruhu, který byl otevřen v září 2010. Celý úsek přibližně za 20 miliard Kč měří 23 kilometrů. Úsek, který výrazně odlehčil frekventované Jižní spojce, je tatím ve zkušebním provozu.


Most stavělo sdružení firem Hochtief, Strabag a Bögl a Krýsl. Poslední z nich prováděla montáž ocelové konstrukce mostu ve které se vady objevily. „Nezlobte se, nebudu to komentovat. Naše posudky říkají něco jiného než ty od Inženýrské akademie,“ prohlásil hlavní projektant výstavby mostu Pavel Mařík z Bögl a Krýsl.