Škoda dokončila jednotku pro Ukrajinu – rychlíkový City Elefant

Plzeň – První rychlíkovou elektrickou soupravu odvozenou od známých jednotek City Elefant předala plzeňská Škoda zástupcům ukrajinské vlády. Ukrajinské železnice (UŽ) zatím ve Škodě objednaly dvě soupravy ozačené jako řada 675, zástupci vlády však naznačili, že připadá v úvahu i další rozsáhlejší zakázka. První jednotky mají jezdit na meziregionálních spojích s trasou do 700 kilometrů a vozit cestující už v průběhu fotbalového šampionátu, který bude Ukrajina hostit v létě. Zprvu budou k vidění na trase z Charkova směrem na Kyjev a po evropském šampionátu i do Doněcku a Dněpropetrovsku.

Nová jednotka pro Ukrajinské železnice je dálkovou alternativou k City Elefantům a od nich odvozených regionálních jednotek, které dnes jezdí kromě Česka také v Litvě a na Slovensku. Jedná se o dvoupodlažní šestivozovou soupravu se dvěma motorovými vozy, maximální rychlost je 160 kilometrů za hodinu. „Je to komfortní svezení, protože stroj má vzduchové vypružení a regulátor rychlosti. Obsluha je jednoduchá. Nemusíte se jí tolik věnovat a můžete se soustředit na trať,“ uvedl testovací strojvůdce Jaroslav Tichý. Vlak je vybaven kamerovým a komunikačním systémem pro posádku, cestující potom mohou potěšit obrazovky a také bezdrátové připojení k internetu.

Ukrajina chce 50 nových vlaků

Škoda Transportation usiluje na Ukrajině o další železniční zakázku, podle vicepremiéra a ministra infrastruktury Boryse Kolesnikova potřebují UŽ nejméně padesát dalších rychlíkových jednotek. „Když bude spokojený zákazník a budou se líbit tyto soupravy teď na mistrovství Evropy, tak je velká šance na další dodávky. Záleží i na penězích, které budou mít k dispozici,“ zhodnotil možný zájem Ukrajinců obchodní ředitel Škody Jaromír Jelínek.

Ministr Kolesnikov ovšem naznačil, že další objednávka u Škody může být podmíněna přesunem výroby některých součástí na Ukrajinu. „Se Škodovkou nyní projednáváme možnosti společné výroby vlaků na Ukrajině,“ řekl Kolesnikov.

Interiér vlaku pro Ukrajinské železnice
Zdroj: Petr Eret/ČTK

Alternativa k viaggiu?

O objednávce podobných rychlíkových jednotek odvozených od City Elefantů se v minulosti hovořilo také v Česku. Dvoupodlažní soupravy s rychlostí 160 kilometrů za hodinu mají dostatečnou kapacitu i parametry k zajištění vnitrostátní dopravy. Škoda se je nedávno pokusila prezentovat také jako alternativu k soupravám Viaggio Comfort od Siemensu, které ČD nedávno objednaly. Byla však odmítnuta s ohledem na nedostatečné parametry jejích jednotek k provozu v Německu.

Jednotka 675

  • dvoupodlažní šestičlánková elektrická jednotka
  • napájecí systémy: ss 3 kV, st 25 kV/50 Hz
  • výkon: 8x 500 kW
  • provozní teplota: -40 až +40 °C
  • délka přes nárazníky: 158,4 m
  • míst k sezení: 636 (46 v 1. třídě, 590 ve 2. třídě)
  • další vybavení: klimatizace, obrazovky, wi-fi, bistrooddíl, prostor pro jízdní kola