Obyvatelé okraje Plzně doplatí na změny v zónách MHD

Plzeň – Plzeňský kraj chystá od dubna revoluci v hromadné dopravě. Změna se týká dojezdových zón i cen jízdného. Některé obce ovšem s novými tarify nesouhlasí a chystají vlastní řešení. Další radnice to zvažují. I podle samotných dopravců nejsou změny dostatečně připravené a lidem zkomplikují život.

Obyvatelé příměstských částí Plzně budou od dubna platit stejně, jako ti, co žijí o desítky kilometrů dál. Někteří lidé ze Starého Plzence si stěžují, že budou doplácet za dopravu, přestože daně platí jako Plzeň-město.

V současnosti funguje pouze vnitřní a vnější zóna. Nový systém se sice rozroste, ale zóny se nebudou lišit podle vzdálenosti od Plzně. Kolik jich lidé projedou, tolikrát potom zaplatí. „Vnějších zón bude 25 v ceně 330 korun za jednu zónu,“ uvedla jednatelka a ředitelka společnosti POVED Zdeňka Kmochová.

Obce si raději zřizují vlastní dopravu do krajského města

Například do Vejprnic jezdí plzeňská MHD a předplatné vyšlo obyvatele na 390 korun měsíčně. Jelikož ale jezdí přes dvě zóny, od dubna budou muset platit 770 korun i přesto, že na kraj města je to jen dva kilometry. Vejprnice a Tlučná se proto postavily proti novince a z integrovaného systému vystoupily. Dopravu pro obyvatele si zařídily samy. A další obce je chtějí následovat. „Určitě hledáme jiné možnosti, už jsme jednali s různými subjekty,“ dodal například místostarosta Starého Plzence Václav Vajshajtl.

Podle místostarosty Vejprnic Petra Váchala občané ušetří. „Budou jezdit za 150 korun, zvýhodněné jízdné bude stát sto korun, plus získají další výhody,“ upřesnil. Nový systém a především nedostatečnou připravenost kritizují i odborníci na dopravu. Podle nich chybí ve vozech veřejné dopravy například automaty na dobíjení jízdného.