Dráhy a SŽDC jsou ve sporu kvůli údržbě trati

Liberec – Kvůli novým vlakům se rozhořel spor mezi Českými drahami a Správou železniční dopravní cesty. Dráhy, které si Liberecký kraj vybral k provozování osobních vlaků na strmé trati mezi Tanvaldem a Kořenovem, nemohly v plné síle nasadit svá nejnovější vozidla, dokud na kolejích ležel sníh – k tomu je ovšem zavazuje smlouva s krajem. ČD tvrdí, že železniční správa zanedbává údržbu, takže nízkopodlažní vozy nemohou v zimě vyjet na trať vybavenou ozubnicovým systémem. SŽDC kritiku odmítá – dráhy si podle ní zkrátka vybraly špatné vozidlo.

Motorové vozy Regioshuttle od švýcarského Stadleru přijely do Česka se zpožděním, přesto už je téměř měsíc v Liberci kompletní šestnáctka. Má jezdit na tratích z Liberce na východ přes Tanvald do Harrachova i na sever na Frýdlantsko. Na strmém úseku z Tanvaldu do Harrachova se jich ale cestující dočkali teprve, když roztál sníh.

SŽDC: Vlaky jsou špatné

Správa železniční dopravní cesty, které koleje patří, odmítá kvůli jediné ozubnicové trati v zemi kupovat speciální techniku a dráhu v zimě udržuje pouze v omezeném rozsahu. Vysoká sněhová pokrývka však působí potíže moderním vlakům s nízkou podlahou. „Nemůžeme samozřejmě před každou jízdou vozu Stadler jet s frézou a upravovat ty podmínky,“ poznamenal mluvčí železniční správy Pavel Halla. Problematický je podle něj také profil a nízká hmotnost.

Podle SŽDC nemohly České dráhy očekávat nic jiného a měly si pro zubačku raději pořídit jiné vozy. „Rozhodně to z našeho pohledu není vozidlo, které by se hodilo do horských oblastí ještě v kombinaci s takto strmou dráhou,“ zhodnotil vozy Regioshuttle mluvčí Halla.

ČD: Stejné vlaky jezdí na horských tratích v Německu

Dráhy ale argumentaci správce kolejí odmítají. „Stadlery, které jezdí na této trati, vycházejí z verze pro strmé trati, které jsou používány v Německu,“ poukázal mluvčí ČD Radek Joklík. Regioshuttly v Německu jezdí například po šumavské dráze z Plattlingu do Železné Rudy a bez problémů zajíždějí i na Špičák. Mluvčí Joklík zdůraznil, že mezi podmínkami soutěže, kterou dráhy uspořádaly na motorový vlak pro Liberecký kraj, byla i podmínka bezproblematického provozu na tratích se sklonem až 58 promile.

Společnost Stadler sice vlaky pro horský provoz upravila, přesto do Harrachova nejezdí. Dráhy je postupně musely nahradit staršími rychlíkovými motorovými vozy, které sice mají za sebou komplexní rekonstrukci, přesto se k regionální dopravě příliš nehodí – zejména kvůli vysokým podlahám a úzkým vstupním dveřím. Regioshuttly se na „zubačku“ vydají zřejmě až poté, co sníh z Jizerských hor zmizí. Další pokus o jejich úspěšný zimní provoz tak přijde nejspíš až v prosinci.

Pokud nebudou švýcarské vlaky (vyráběné však v Berlíně) fungovat ani v druhé své zimě, nezbude drahám a jejich cestujícím, než počkat ještě jeden rok. Potom by měl začít platit nový drážní zákon.

Čtvrt roku při starém

Vozy Regioshuttle označované v Česku jako řada 840 měly začít z Tanvaldu do Harrachova jezdit už na začátku roku. Počítat s nimi však cestující mohou až nyní, když už nezbývá na horách mnoho sněhu. Zprvu však nové vlaky nejezdily zkrátka proto, že nebyly. Výrobce je nestihl včas dodat, dráhy proto nasadily starší vozy z 90. let, které na zubačce už dříve jezdily. Těm však v tuhých mrazech letošní zimy několikrát při jízdě do Tanvaldu selhaly brzdy. Následně dráhy nasadily rychlíkové motorové vozy zkonstruované před půlstoletím pro mezistátní expresní dopravu. Ty však díky své konstrukci nesplňují nároky kladené v současnosti na regionální železniční dopravu – cestující musí nastupovat po vysokých schodech a procházet uzkými dveřmi (na tom nic nezměnila ani nedávná zdařilá rekonstrukce). Po dodávce dalších regioshuttlů se zdálo, že období náhradní dopravy skončilo, avšak když kraj vzápětí zasáhly přívaly sněhu, nezbylo drahám, než vrátit na zubačku staré rychlíkové vozy.