Banka vstřícnější vůči nevidomým. Co úřady nebo přechody?

Pardubice - Vstřícná vůči nevidomým a zrakově postiženým se snaží být Česká spořitelna. V pardubické pobočce propojila tři navigační systémy, aby jim usnadnila orientaci v prostoru banky. „Spojuje tři navigační prvky, to znamená zvukovou navigaci, navigační lištu a plastickou mapu,“ říká Tomáš Vaníček, ředitel pobočkové sítě České spořitelny.

„Při návštěvě bank nebo úřadů zrakově postižení jsou postižení odkázáni na Braillovo písmo nebo na hlasovou navigaci. “Podívám se, jaká značka to označuje a potom tu značku budu hledat ve hmatovém plánku,„ vysvětluje nevidomá klientka Vlasta Kobulská. Takzvaný akustický maják je další výraznou pomůckou. “Maják má tu výhodu, že člověku může zprostředkovat další informace o tom, jak se zorientovat v tom interiéru, do kterého vstupuje," říká Daniela Morávková z firmy Tyfloservis.

Na budově krajského úřadu však Vlasta Kobulská navigaci hledala marně. „Momentálně se zpracovává celková studie, která nám napoví, jak bychom měli budovy krajského úřadu upravit,“ tvrdí vedoucí kanceláře ředitele krajského úřadu Jana Haniková.

„Mělo by to být samozřejmé, především při rekonstrukcích, ba přímo při výstavbě nových domů,“ myslí si Jan Pakoš ze Sjednocená organizace nevidomých a slabozrakých ČR. Nejedná se jenom o banky, úřady nebo autobusy. Zrakově postižení často upozorňují na nebezpečné přechody pro chodce, které často nejsou osazené akustickým signálem. Také o tomto problému chtějí s úřady jednat.