Praha o prázdninách zúží magistrálu na dva pruhy

Praha - Praha chce o prázdninách zkušebně zúžit severojižní magistrálu na dva pruhy v každém směru. Na jednání výboru dopravy pražského zastupitelstva to dnes řekl náměstek primátora Josef Nosek (ODS). Návrh chce předložit na některém z příštích jednání rady. Se zúžením nesouhlasí Praha 4, přes kterou magistrála vede. Se začátkem turistické sezony se už od 31. března naopak posílí spojení do návštěvnicky zajímavých míst. Do zoo například bude častěji jezdit pravidelná autobusová linka 112 a po revizi bude obnoven provoz lanové dráhy na Petřín. Na Vltavu vypluje více přívozů.

„Na šest týdnů bychom zkusili omezit provoz na magistrále,“ řekl na výboru Nosek. Podle něj by si tak město mohlo ověřit výpočty dopravních modelů, které v současnosti má. „Jedná se o předehru ke spuštění zklidnění magistrály,“ dodel náměstek primátora Tomáš Hudeček (TOP 09).

Při zúžení na dva pruhy se doprava rozlije do okolních ulic. Projektanti proto navrhují další opatření i na přilehlé komunikace. V úvahu připadá například vyhrazení jednoho jízdního pruhu pro MHD, taxi a cyklisty, snížení rychlosti, více přechodů pro chodce, zavedení nízkoemisních zón i mýtného. Některá opatření by podle odborníků měla Praha připravit k termínu zprovoznění tunelového komplexu Blanka v roce 2014. Odborníci se zároveň shodli na tom, že řešení magistrály je především politickým problémem, na kterém by se město mělo dohodnout i s městskými částmi.

Pokud se zúžení osvědčí, město ho otestuje i při plném provozu

O termínu a rozsahu zúžení město ještě diskutuje. Zúžení pravděpodobně nastane až po prvním červencovém týdnu, kdy lidé odjíždějí na dovolenou. Skončí zase před posledním týdnem v srpnu, kdy se lidé z dovolených vrací. Podle Noska by provoz na magistrále mohl být ve dvou pruzích od Těšnova po I. P. Pavlova. Podle Hudečka by ale mohlo zúžení nastat od Spořilova až po Argentinskou. Opatření pak odborníci vyhodnotí. Pokud se zúžení osvědčí, chtělo by jej město otestovat i při plném provozu.

„Jsme kategoricky proti. Považujeme to za nešťastné řešení,“ reagoval na záměr starosta Prahy 4 Pavel Horálek (ODS). Obává se, že řidiči si najdou náhradní trasy a budou jezdit ulicemi, které na to nejsou připravené. Zúžení na území Prahy 4 by podle Horálka bylo přijatelné pouze ve směru z centra, kde by místo jednoho jízdního pruhu mohla být zeleň. „Měli bychom se bavit o komplexním dopravním řešení,“ dodal s tím, že by město například mělo více podporovat výstavbu záchytných parkovišť a zvýhodněné jízdné pro ty, kteří tam automobily odstaví. Řešení vidí i v zavádění nízkoemisních zón nebo v úpravě tras průjezdu tranzitních kamionů.

Přívoz
Zdroj: ISIFA/VLP/Vít Šimánek

Se začátkem jara a turistické sezony se už od 31. března v Praze posílí spojení do zajímavých míst. O víkendu bude obnoven například přívoz P5, který ale bude jezdit po nové, kratší trase. „I nadále bude obsluhovat Císařskou louku, ale již nepojede mezi Výtoní a Jiráskovým náměstím,“ uvedl mluvčí Ropid Filip Drápal a dodal, že díky zkrácení trasy budou kratší i intervaly přívozu. Z původních 60 minut se zkrátí na polovinu. Sezonní přívoz P5 bude v provozu denně od 8:00 do 20:00, a to až do konce října.     

Ropid opět posílí i nejvytíženější přívoz P2, který pospojuje Podbabu s Podhořím v pražské Troji. Spoj nejčastěji využívají především lidé mířící do zoologické a botanické zahrady. Díky zprovoznění druhé lodi by měli na břehu čekat jen zhruba sedm minut. Do zoo se budou moci zájemci dostat častěji také autobusovou linkou 112, která bude z nástupiště v Holešovicích nově odjíždět téměř každých pět minut. Všechny spoje navíc budou nízkopodlažní. Po zhruba třech týdnech se pak tuto sobotu obnoví také provoz na lanové dráze na Petřín.