Západní tangenta rozdělila jablonecké zastupitelstvo

Liberec - Jablonec nad Nisou podváděl, když žádal ministerstvo dopravy o souhlas s výstavbou části obchvatu města. Tvrdí to někteří zastupitelé, podle nichž vedení města zkreslilo některé údaje. Radnice ale něco takového odmítá. Petici proti stavbě takzvané západní tangenty už podepsaly tisíce lidí. Nelíbí se jim především to, že má tangentě ustoupit pás lesa.

Každodenní kolony stojících aut v centru Jablonce vyřeší plánovaná západní tangenta, protože vyvede většinu dopravy na okraj města. Tímto tvrzením jablonecká radnice přesvědčila ministerstvo dopravy, aby na výstavbu silnice za skoro miliardu korun kývlo. Podle části zastupitelů ale město lhalo, aby souhlas získalo. „Žádost vykazuje značné chyby, obsahuje mimo jiné i zkreslené údaje,“ tvrdí jablonecký zastupitel Jaroslav Kraus. „Je jasné, že byl záměr zkreslenými údaji a falešnými čísly uvést ministerstvo dopravy v omyl,“ dodává jeho kolega Jindřich Berounský. 

Projekt mimo jiné počítá s tím, že po západní tangentě projede deset tisíc aut denně. Ani teď ale tolik řidičů oblastí neprojíždí. A ze sčítání dopravy vyplývá, že aut v posledních letech ubývá. Město si ale za čísly stojí. „Podle mého názoru je iluzorní myslet si, že lidé přestanou jezdit, že budou jezdit autobusy. K tomu prostě nedojde,“ upozorňuje senátorka a jablonecká zastupitelka Soňa Paukertová. „Než se začne stavět, tak se provede ještě řada sčítání a ta dají jasný impuls ministerstvu dopravy, zda tu stavbu zahájí nebo ne,“ zdůrazňuje jablonecký primátor Petr Beitl.

Ministerstvo dopravy prý neví o tom, že by byla čísla v projektu nepravdivá. „Ministerstvo dopravy se nechce nechat zatáhnout do sporu zastupitelů města Jablonec nad Nisou,“ distancuje se od sporu v jabloneckém zastupitelstvu mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák.  

Jablonec prosazuje vedení silnice přes pás lesa v lokalitě Srnčí důl. Kromě přírody je tu i sportovní a volnočasový areál. Petici proti silnici podepsaly už tisíce lidí. „Projekt vezme Jablonci kus přírody,“ varuje předseda Srnčí důl o. s. Jan Vokurka. „Příroda se nedá zaplatit a nedá se ani uměle vyrobit.  Proto by bylo lépe vést silnici jinudy,“ uzavírá krajinný ekolog Antonín Buček.    

Část zastupitelů chce znovu jednat s ministerstvem dopravy. Věří, že ministerstvo nakonec své stanovisko přehodnotí a označí západní tangentu za nepotřebnou.