Cyklostezku v Modřanech nově lemuje i stezka pro pěší

Praha - Podél nejvytíženější pražské cyklostezky v Modřanech vede nově pěšina pro chodce. Zřídila ji radnice Prahy 12 kvůli většímu bezpečí pro pěší. Časté kolize a stížnosti cyklistů na chodce a naopak přinutily radní provoz na cyklostezce řešit. Během pár měsíců by podél cesty měly vzniknout i naučné tabule. Celá úprava bude stát kolem 70 tisíc korun. Na přelomu letošního a příštího roku by se cyklisté měli dočkat také slibované lávky spojující oba břehy Vltavy.

Modřanskou cyklostezku kolem Vltavy využívá ve špičkách, tedy o víkendech a ve všední dny odpoledne, i více než 3 tisíce lidí. A právě hustý provoz, ve kterém se mezi sebou proplétají bruslaři, cyklisti a chodci, z ní dělá jednu z nejnebezpečnějších tras v Praze. Někdy se tam kromě cyklistů nebo bruslařů projíždějí i motorky a čtyřkolky, což k bezpečnosti nepřispívá. „Bruslař jezdí do široka, cyklista nikoliv, tolerance v Praze obecně není na vysoké úrovni, takže je to kolizní místo,“ říká František Polák, specialista na rozvoj cyklodopravy z Magistrátu hl. m. Prahy.

Radnice Prahy 12 se pod palbou stížností na provoz dohodla s vlastníkem přilehlých pozemků Povodím Vltavy a s pomocí pil a křovinořezů nechala vytvořit trasu speciálně pro chodce, která je souběžná s cyklostezkou. „Zprůchodnili jsme pěšinu na břehu Vltavy, není asfaltovaná,“ uvedla Eva Tylová, radní pro životní prostředí, MČ Praha 12. Nerovný povrch má podle radních zabránit tomu, že pěšinu budou využívat cyklisti. Jenže to je jen jejich přání, realita je jiná. Cyklisté často využívají jak stezku, tak i pěšinu určenou pro chodce. Radnice chce do začátku léta břeh upravit, vyčistit laguny a z pěšiny vytvořit naučnou stezku s infopanely. Obecní rozpočet bude tento projekt stát 70 tisíc korun.

Hlavní město cyklistům už několik let slibuje také propojení stezky s tou na levém břehu Vltavy, a to prostřednictvím lávky uchycené pod mostem pražského silničního okruhu. Lávka se začala budovat těsně po dokončení mostu silničního okruhu před dvěma lety na jaře 2010. Nastaly však problémy s majiteli pozemků. Město se nakonec s majiteli dohodlo a projektová dokumentace na lávku je nyní ve fázi dokončování a stavět by se mělo začít na přelomu letošního a příštího roku. Jedna rampa by měla stát 18 milionů korun a druhá 24 milionů bez daně. Jedná se o 400 metrů dlouhou lávku. Město bude peníze na stavbu sjezdových a nájezdových ramp čerpat z 85 procent z evropských fondů.