Obce chtějí zprovoznit Kozí dráhu, SŽDC ji ale nechává chátrat

Děčín – Nový pokus o znovuzprovoznění tzv. Kozí dráhy z Děčína přes Telnici do Oldřichova u Duchcova připravili starostové obcí, kterými trať prochází. Chtějí opět objednat víkendovou osobní dopravu a později i každodenní spoje. Těch se Ústecký kraj vzdal už více než před čtyřmi lety. Obce ale narazily na zásadní problém – trať je nesjízdná. Kvůli zlodějům kovů chátrá a Správa železniční dopravní cesty ji nemíní udržovat.

V letech 2009 a 2010 jezdily po Kozí dráze osobní vlaky v létě, kdy obce zaplatily provoz turistických výletních spojů. Loni už to nebylo možné, protože zloději rozkradli části kolejí a Správa železniční dopravní cesty prohlásila trať za nesjízdnou a odmítla ji opravit. „Pokud dlouhodobě nedochází k objednávání veřejné dopravy, je logické, že se snažíme spořit a tratě neprocházejí standardní údržbou,“ poukázal mluvčí SŽDC Pavel Halla.

Nyní se však situace změnila. Starostové se na jednání v Děčíně domluvili na strategii, která má postupně na Kozí dráhu vrátit vlaky. „Začneme rekreačním provozem. Osvědčí-li se a lidé budou cestovat, přejdeme na celotýdenní provoz,“ nastínil náměstek děčínského primátora Pavel Sinko. Podle dopravního experta Jana Šatavy budou muset obce dát pro každodenní provoz dohromady sedm až osm milionů korun ročně. Především však je třeba, aby SŽDC nejprve trať zprovoznila a ukončila tak trvalou výluku.

Oprava Kozí dráhy nebude snadná. Zloději rozkradli šrouby, které mají upevňovat kolejnice k pražcům, v pořádku není ani devět železničních přejezdů. Oprava tak bude stát řádově miliony korun. SŽDC přitom v posledních letech usiluje spíše o to, aby se nevytížených lokálek docela zbavila. Zatím jí však zákon nařizuje, aby udržela každou trať, o kterou je zájem.

Reportáž Petry Tachecí (zdroj: ČT24)

Od dálničního přivaděče k návratu vlaků

Prostý škrt na ústeckém krajském úřadě měl v roce 2007 předznamenat likvidaci Kozí dráhy – trati Děčín–Oldřichov u Duchcova. Úředníci zdůvodnili zrušení objednávky nezájmem cestujících – ačkoli to leckdo zpochybňoval. Záhy se ukázalo, že je v plánu úplné zrušení dráhy, protože částečně v její trase měl vést děčínský přivaděč k dálnici D8. Nakonec se však proti silniční stavbě postavilo příliš mnoho stran – kromě místních lidí, starostů a fanoušků železnice to bylo ministerstvo životního prostředí a také armáda, která tehdy Kozí dráhu ještě využívala pro své účely. Přestože tak byla trať zachráněna, kraj už objednávku vlaků neobnovil. Obce v dalších letech uspořádaly sporadické turistické jízdy, které byly pozoruhodné zejména z provozního hlediska, když se na nich vystřídalo nevídané množství dopravců. Pod Krušnými horami jezdily motoráky Českých drah, Regiojetu i nadšenců ze Zubrnické museální železnice.