Část poškozených podvozků metra nepůjde opravit

Praha – Poškozené rámy podvozků vozů metra M1, které od roku 2000 dodával pražskému dopravnímu podniku Siemens, jsou podle techniků z části neopravitelné. Podle primátorského náměstka zodpovědného za dopravu v Praze Josefa Noska označili technici za zcela neopravitelné rámy 17 podvozků a za pravděpodobně neopravitelné dalších sedm z celkových 61 podvozků, ve kterých se objevily trhliny. Siemens tvrdí, že za kvalitu podvozků je zodpovědný jejich dodavatel Bombardier, ten však už dříve odmítl spojení s problémy pražského metra.

Vlastními silami opravili technici dopravního podniku 17 poškozených podvozků. Náklady na opravy činily podle mluvčí DPP Moniky Lojínové 2,7 milionu korun. Bez problému by měly proběhnout opravy dalších 26 rámů, dále to však už nebude snadné. Podle náměstka Noska označili technici ještě devět dalších podvozků za pravděpodobně opravitelné a na dalších dvou rámech dělají zkoušky a testy.

Zbylých 24 podvozků ale zřejmě budou „opravovat“ právníci. „Co se týká rámů, které opravit vzhledem k míře jejich poškození nelze, připravuje DPP ve spolupráci s advokátní kanceláří právní analýzu stávajícího stavu a následně bude rozhodnuto o dalším postupu v této věci,“ uvedl Josef Nosek. Pražský dopravní podnik zřejmě požádá Siemens, aby rámy, které nelze opravit, nahradil nákupem nových. Siemens se zatím k této možnosti vyjadřovat nechce, jedná s Bombardierem.

Ani jeden ze strojírenských gigantů se však ke škodám nehlásí a odkazuje na problémy druhých firem. „Čekáme na konečnou zprávu techniků firmy Bombardier o nekvalitním zpracování podvozků, které potvrdily nezávislé testy v Česku i Rakousku z konce minulého roku. Nechceme proto nyní předjímat další vývoj. Jsme však toho názoru, že vinu nese firma Bombardier, která byla výrobcem podvozků jak v rámci původního konsorcia, tak i v následných zakázkách,“ sdělil mluvčí Siemensu Pavel Kaidl. Bombardier zase od chvíle, kdy se praskliny na vozidlech M1 objevily, tvrdí, že je to důsledek vibrací způsobených špatnou údržbou dopravním podnikem. DPP ale ve shodě se Siemensem tvrdí, že hlavní příčinou praskání je nekvalitní svaření podvozků.

Vozy typu M1 přicházely do Prahy v letech 2000 až 2011, postupně zcela ovládly provoz na lince C. Za 53 pětivozových souprav zaplatil dopravní podnik jedenáct miliard korun. První praskliny na rámech podvozků se objevily loni po ujetí 500 až 600 tisíc kilometrů. Celkem muselo být odstaveno šest souprav. Dopravní podnik potom dlouho hledal někoho, kdo by mu podvozky opravil, nakonec se pustil do jejich oprav vlastními silami.