Čtyřdenní transport obrovské lodi obnoví plavby na Lipně

Linec/České Budějovice - Z rakouského Lince vyrazil v noci do Česka nadměrný transport. Převáží loď Adalbert Stifter, která bude od června jezdit po Lipně. Přeprava pětaosmdesátitunového kolosu vyžaduje speciální trasu a řadu dopravních omezení zejména ve městech. Transport bude trvat čtyři dny. Loď bude na vodu znovu spuštěna v pátek, tentokrát již na Lipně.

Stěhování lodi, pojmenované po šumavském spisovateli Adalbertu Stifterovi, předcházely měsíce příprav, podílí se na něm stovky lidí. Cílem je přepravit 48 metrů dlouhou a 6 metrů širokou výletní loď z Dunaje na Lipno. Speciální souprava má 108 kol, jede maximální rychlostí deset kilometrů za hodinu. Zhotoveny byly dokonce rentgenové snímky podvalníku. „Připravovali jsme to více než osm měsíců. Nejtěžší bylo dostat tu horu na návěs,“ poznamenal spolumajitel lodi Lukas Dorn-Fussenegger.

V noci projel transport Lincem, nyní se stále ještě nachází na rakouské straně. Hranice překročí ve čtvrtek ve 14 hodin v Guglwaldu. Pak už plavidlo čeká jen asi devítikilometrový úsek do Frýdavy na lipenské nádrži. Tam se v pátek ráno přeloží z podvalníku na skluz, po kterém se spustí do vody. „Celá souprava je vysoká sedm a půl metru. Veškeré dráty, výložníky, pouliční osvětlení nebo třeba tramvajové troleje, které stály v cestě, bylo třeba odstranit nebo nadzvednout,“ popsal přípravy na cestu jeden z jejích spoluorganizátorů Karel Andrle.

Loď putuje do Česka až z německého Koblenze, kde se kdysi plavila po Rýně. Trasa pro 160tunový transport vede z Lince přes Reichenau a Bad Leonfelden na hraniční přechod Guglwald - Přední Výtoň. Transport vyrazil na cestu v deset hodin večer, doprovázený desítkami aut. Podle Jana Zdeňka, spoluorganizátora transportu, zvolili technici jedinou možnou cestu. „Je to nosnost mostů, je to šířka silnice,“ upřesnil Jan Zdeněk.

Právě díky této lodi pro 250 lidí se na lipenské přehradě obnoví pravidelná lodní doprava, která bude spojovat oba vltavské břehy a posílí tři přívozy, které v současnosti na Lipně fungují. Náklady na transport nejsou podle Andrleho ještě vyčíslené, odhadují se řádově na statisíce eur.