Plavební sezóna odstartovala na Orlíku

České Budějovice - I na přehradách začíná plavební sezóna. Správci toků a kapitáni ji odstartovali na Orlíku, kde zprovoznili opravenou zdvihací plošinu pro lodě. Jde o výjimečné zařízení nejen v tuzemském, ale i v evropském měřítku.

Motory se rozbíhají, lana napínají, lodní výtah se s těžkým nákladem vydává nahoru, postupně musí překonat sedmdesát metrů vysokou hráz. Cesta lodi po téměř tři sta metrů dlouhé kolejové dráze se sklonem dvaadvacet stupňů trvala dvacet minut. Zatěžkávací zkoušku výtah vydržel. „Pro nás je to velký posun dopředu, protože my řekou žijeme,“ říká majitel lodi Pavel Pavel.   

Starý výtah tady loni dosloužil, plavidlům pomáhal nepřetržitě více než čtyři desetiletí. Teď ho nahradil moderní. Ten přepraví lodě dlouhé osm a půl a široké tři metry. „Díky novému výtahu tudy může proplout o sedm set lodí více než dosud,“ vypočítává Jan Skalický z Ředitelství vodních cest ČR.   

Dráha výtahu je souběžná s nedokončeným velkým zdvihadlem pro čtyřicet pět metrů dlouhé lodě. Sem chtějí správci toku pustit plavidla za šest let, pak se zaměří na výstavbu slapské plošiny. Ta je poslední slabinou na vltavské cestě. „Cesta je tu přerušená. S lodí musíme na traktor a nemůžeme pokračovat  po kýlu,“ uvádí Pavel Pavel. „Máme cíl dokončit co nejrychleji splavnění Vltavy. Letos rozjíždíme řadu drobných akcí, především přístaviště a úvaziště lodí,“ podotýká náměstek ministra dopravy Ivo Toman.

Orlickou přehradu stavitelé dokončili před půl stoletím. Betonovou hráz, která měří čtyři sta padesát metrů, budovalo více než dva tisíce dělníků. Správci vodních cest dnes slíbili, že pokud nenastanou žádné komplikace, první výletní lodě se z Českých Budějovic do Prahy dostanou do třinácti let.