Na Baťově kanálu odstartovala nová plavební sezona

Brno/Strážnice (Hodonínsko) - Na Baťově kanálu dnes oficiálně odstartovala plavební sezóna. Lodní cestou, která spojuje Otrokovice se slovenskou Skalicí, propluje ročně 65 tisíc turistů. Nově jsou otevřena i dvě nová přístaviště, od kterých si majitelé slibují ještě větší počet návštěvníků. Na rozdíl od starších přístavišť zde mohou kotvit i hausbóty. Novinkou je i výletní loď Amos.

Na Baťově kanálu, jedné z turistických atrakcí jihovýchodní Moravy, ode dneška fungují dvě nová přístaviště. Lidé je najdou ve Strážnici a Sudoměřicích na Hodonínsku. Další nové molo ve Spytihněvi na Zlínsku oficiálně zahájí provoz 16. června. Celkové náklady na vybudování tří přístavišť činí 22,5 milionu korun, sdělila mluvčí Povodí Moravy Veronika Slámová. 

Známá vodní cesta mezi Otrokovicemi a Rohatcem na Hodonínsku přilákala loni do regionu zhruba 65 000 turistů. Stala se tak jedním z nejvýznamnějších cílů cestovního ruchu na Moravě. Na podzim začne stavba rekreačního přístavu v Petrově na Hodonínsku s předpokládanými náklady 40 milionů korun. V plánu je prodloužení splavného úseku po řece Moravě do Kroměříže a Hodonína. 

„Turistická plavba zažívá v posledních letech v celé Evropě rozmach a my nesmíme zůstat pozadu. Baťův kanál je pro nás vzorovou ukázkou, že i v České republice má vodní turismus budoucnost,“ uvedl šéf Ředitelství vodních cest Jan Skalický. 

Baťuv kanál

Baťův kanálDélka (od Otrokovic do Skalice) je v současnosti přibližně 53 km. Některé úseky vedou řekou Moravou, jinde vede uměle vyhloubenými kanálovými úseky. Celkově je splavný od Kroměříže po Hodonín, je zde ale několik „překážek“. Rozdíl výšek na této vodní cestě vyrovnává 13 zdymadel. Plavební hladina je udržována 13 jezy. Hloubka Baťova kanálu je průměrně 1,5 metru. Baťův kanál neboli Průplav Otrokovice-Rohatec je historická vodní cesta vybudovaná v letech 1935–1938. Na trase je celkem 23 mostů. Hlavním po vodě dopravovaným materiálem byl lignit z ratíškovických dolů, které vlastnila firma Baťa. Lignit se dopravoval do Otrokovic, kde byl spalován pod kotli tepelné elektrárny, která zásobovala kožedělný závod teplem a elektřinou. V 60. letech byla cesta pro běžnou dopravu ukončena.


Podél kanálu vede i cyklostezska

Baťův kanál je populární také mezi cyklisty. Podél kanálu vede souběžná cyklostezka. Na páteřní trasu navazují stezky mezi Kroměříží, Napajedly a Uherským Ostrohem. Cyklistická sezona slavnostně začala už v sobotu. 

Kanál vznikl ve 30. letech, a to především kvůli přepravě lignitu z Ratíškovic do Otrokovic. Vodní cesta, která částečně vede korytem Moravy, je více než 50 kilometrů dlouhá. Uměle vybudované úseky jsou 1,5 metru hluboké a dno je šest metrů široké.