Pražské metro slaví narozeniny, na trať vyslalo staré vozy

Praha – Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP) dnes na koleje metra na trase C vyslal nejstarší soupravu typu EČS ruské výroby. Pražané si tak připomněli osmatřicáté narozeniny, které dnes pražská podzemní doprava slaví. Historicky první souprava vyjela 9. května 1974 ze stanice Kačerov.

Pražské metro denně přepraví milion lidí, jeho linky měří dohromady přes 59 kilometrů a čítají 57 stanic. Ku příležitosti 38. výročí dnes po lince C, která je nejvytíženější a historicky nejstarší, projel nejstarší druh souprav EČS. Stejně jako v roce 1978 i tentokrát vyjížděl z Kačerova a končil na Florenci (dříve Sokolovská), stejně jako první úsek metra. Relace jízd se postupně rozšiřovala podle postupně otvíraných úseků o Háje, kam metro poprvé dojelo v roce 1980, a Nádraží Holešovice, kde byla stanice metra zprovozněna v roce 1984.

V posledním okruhu se cestující mohli podívat starou soupravou až do Ládví. V tomto případě se jednalo o mimořádnou příležitost, protože do této stanice vozy EČS s cestujícími až dosud vůbec nezavítaly; zprovozněna byla totiž až v roce 2004, kdežto poslední soupravy tohoto typu zmizely z tunelů v roce 1997.

  • Sovětská souprava metra typu Ečs
    Sovětská souprava metra typu Ečs autor: Vít Čepický, zdroj: ČT24
  • Zaměstnanci metra v historických uniformách
    Zaměstnanci metra v historických uniformách autor: Vít Čepický, zdroj: ČT24

„Když si člověk odmyslí to dobové klišé a to, že skutečně nebyly nejmodernější už v době, kdy sem (do Československa) přišly, ale svoji práci určitě odvedly a my na ně vzpomínáme v dobrém,“ uvedl strojvedoucí Jaroslav Melichar, který dnes za řídicí pult starých souprav zasedl, a to i v dobové uniformě.

Staré soupravy metra se mezi cestující zanedlouho vrátí znovu; na trať se totiž v rámci projektu Praha technická vrací každý měsíc, nejbližší termín představuje již 19. květen.