Dálnice D8 vede k Bílince, sporný most je v provozu

Vchynice (Litoměřicko) – Téměř pět měsíců navíc čekali řidiči na otevření nového úseku dálnice D8, který vede od Lovosic k Bílince. Nyní se dočkali. Před polednem zástupci Ředitelství silnic a dálnic, ministerstva dopravy, Ústeckého kraje i obcí úsek slavnostně otevřeli, o hodinu později se na něj už dostala auta. Úsek dlouhý 3,7 kilometru má ulehčit dopravě hlavně v Lovosicích.

Úsek z Lovosic do Bílinky je prvním dálničním úsekem otevřeným v letošním roce. Neměl jím být, původně se měli řidiči dostat po dálnici od Prahy až k Bílince už loni v prosinci, ale završení svého úsilí si nakonec překazili sami silničáři. Ukázalo se, že klíčová stavba úseku mosty Vchynice má úplně jinou podobu, než měla mít podle stavebního povolení. Ředitelství silnic a dálnic nechalo postavit pro každý jízdní pár samostatnou mostovku, ačkoli byla povolena pouze společná konstrukce pro oba směry. Navíc je most delší a užší, než stanovilo povolení.

Most samotný je pozoruhodný zejména protihlukovým „obalem“, který má zachovat klid obci Vchynice, která leží dole. Kromě mostu je součástí stavby za tři miliardy korun také mimoúrovňová křižovatka, která dálnici nově ukončuje. Na ni v budoucnu naváže poslední úsek dálnice, který povede do Řehlovic, kde naváže na již dokončenou část k hranicím.

Stavba dálnice
Zdroj: ČT24

Podle čerstvě jmenovaného ředitele ŘSD Davida Čermáka zřejmě zdržela otevření úseku k Bílince snaha ušetřit. Nepovolená konstrukce je levnější, ale právě kvůli ní nebylo možné dálnici včas otevřít. „Každopádně to musíme analyzovat a vyvodit taková opatření, aby se zamezilo opakování podobných problémů,“ poznamenal ředitel Čermák.

Nový úsek dálnice D8 vede od Lovosic po trase, kudy vedla stará silnice E55. Obec Vchynice míjí po mostě dlouhém 243 metrů zakrytém protihlukovým tubusem. Úsek by měl pomoci s dopravní situací v Lovosicích, kudy zatím vedou obě objízdné trasy za nedostavěnou část dálnice, doprava zde často kolabuje. Poslední dva roky před dokončením zbylé části dálnice se však může ještě více přitížit obyvatelům Velemína, centrem jejichž obce prochází silnice I/8. Právě ji bude podle odhadů využívat ještě více aut než dosud. Zatím využívá objízdnou trasu po silnici I/8 přes Teplice asi 8 500 aut denně, zatímco kolem po silnici I/30 po labském břehu směrem na Ústí nad Labem jezdí přes 10 tisíc aut denně.

Stavba k Bílince by měla pomoci především Lovosicím, kterými nyní prochází obě přetížené objízdné trasy a doprava často kolabuje. Výsledkem ovšem pravděpodobně také bude posílení významu teplické objízdné trasy. Především obyvatelé Velemína se velice obávají přívalu dalších aut, která obec mohou zahltit.

Reportáž Petry Tachecí (zdroj: ČT24)

Informace o tom, kolik celý úsek stál, se různí. Účastníci otevření se dnes na místě zmiňovali o zhruba třech miliardách korun, podle podzimního vyjádření mluvčí ŘSD Niny Ledvinové celý úsek stojí i s DPH 1,8 miliardy korun. Jen problémový most stál skoro půl miliardy. Rozdíly v ceně mohou být způsobeny tím, co všechno se do nově otevřeného úseku počítá - ten je totiž formálně součástí dostavby zbytku D8, jejíž oficiální cena je i s DPH 12 miliard korun. Dostavět zbývá ještě 12,7 kilometru, které by měly spojit severní a jižní úsek dálnice na přelomu let 2014 a 2015.

O tom, zda na ně bude možné čerpat z evropských fondů přislíbených sedm miliard korun, se podle Čermáka rozhodne až během příštího roku. Převedení peněz na opravy dálnice D1 je podle něj ale stále ve hře.