Rychleji vlakem z Prahy do Berouna už v roce 2014, ale jen přes Rudnou

Praha – Aby mohla nerušeně proběhnout modernizace obzvlášť vytížené trati z Prahy přes Řevnice do Berouna, postaví si Správa železniční dopravní cesty objízdnou trasu. Vznikne z dosavadní lokálky přes Rudnou, kterou v příštím roce železničáři upraví tak, aby bez problémů pojala část dopravy z hlavní trati. SŽDC především zmodernizuje zabezpečovací zařízení, aby zvýšila kapacitu trati Praha–Rudná–Beroun a mohla na ní také zvýšit rychlost. Práce mají být hotovy v roce 2014, poté se dělníci přesunou na hlavní trasu přes Řevnice.

První výluky začnou na trati, která vede z pražského Smíchova přes Řeporyje, Rudnou, Nučice, Loděnici a Vráž do Berouna, už letos v létě. Naplánovány jsou opravy přejezdů nebo výhybek. Důkladněji však začne SŽDC na dráze pracovat až v příštím roce, práce mají skončit v polovině roku 2014. Zatím vzniká přípravná dokumentace a správa jedná se stavebním úřadem. „Pokud vše dobře dopadne, nemuselo by být nutné územní řízení, což by výrazně napomohlo včasnému zahájení stavby. U této stavby bychom chtěli pro urychlení výstavby zadat společně projekt a realizaci,“ shrnul další plány mluvčí SŽDC Pavel Halla.

Kromě celkové modernizace, zvýšení rychlosti a kapacity mohou během příštího roku vzniknout na objízdné trati také nové zastávky. SŽDC ale požaduje spolufinancování jejich stavby. Zda zastávky například v Jinočanech, Chýni, Hostivici nebo v Rudné blíže centru skutečně vzniknou, by mělo být jasné už v tomto týdnu, na středu je naplánováno jednání ministerstva dopravy se Středočeským krajem.

Trať, která má během rekonstrukce hlavního tahu přes Černošice, Řevnice a Karlštejn posloužit jako odklon pro vlaky Praha–Plzeň, hlavní dráhu nenahradí stoprocentně. Je pouze jednokolejná a neobsluhuje tak významná sídla jako černošická trasa. Navíc je sklonově náročná. Že je přesto možné posílat na ni například plzeňské rychlíky, se však ukázalo už před deseti lety. Tehdy povodeň poničila hlavní trať a Českým drahám nezbylo než do čela dlouhých a těžkých souprav postavit dieselové lokomotivy a poslat je přes Rudnou.

Na úpravu vedlejší trati naváže modernizace hlavního koridoru mezi Prahou a Berounem. Projekt nyní prochází posouzením o vlivu stavby na životní prostředí. Modernizace úseku Praha–Černošice by měla být poměrně krátká, skončí v roce 2015. Práce mezi Černošicemi a Berounem však už mohou být náročnější, bude to tak jediný úsek trati Praha–Plzeň–Cheb, který do roku 2015 hotov nebude.