Dakota DC-3 přelétla Evropu, aby se ukázala v Praze

Praha – Historické dopravní letadlo typu Douglas DC-3 v prastarém schématu nizozemských KLM přistálo dnes na pražském letišti. Čeští letečtí nadšenci si tak mohli prohlédnout vzácný stroj, který podporoval spojenecká vojska ve druhé světové válce, dnes patří nizozemskému princi a je v Evropě nejstarší svého typu.

Letouny DC-3 známé též jako Dakoty létaly od poloviny 30. let minulého století a výrazně přispěly ke změně způsobu cestování. K dálkové letecké dopravě se díky „Dakotám“ a obdobným strojům obrátilo ještě před válkou mnoho lidí, kteří dosud i ty nejdelší cesty podnikali po kolejích. „Tento typ úplně změnil letectví, a to nejen ve Spojených stách, kde ho vyrobili, ale i ve světě,“ shrnul pilot Vladimír Peroutka.

Historické dopravní letadlo
Zdroj: ČTK
Autor: Stanislav Peška

Díky nizozemskému historickému letadlu si i dnes mohou lidé vyzkoušet, jaké nepohodlí museli cestující, kteří přestoupili z vlaků do letadel, podstoupit. „Víc to házelo. Převýšit tři a půl tisíce nebylo možné, a tak když se letělo třeba z Bukurešti do Prahy a muselo se přeletět -Transylvánské Alpy, to byl zážitek,“ vzpomněla bývalá letuška. Odměnou cestujícím mohlo být především komfortní uspořádání sedadel 2 1 v úzkém trupu. Typ DC-3 po válce létal takřka u všech evropských aerolinek včetně ČSA, ačkoli ho záhy vystřídaly sovětské iljušiny a jejich licenčně vyráběné československé obdoby.

Nejenom pro cestující, ale zejména pro piloty je létání historickým dopravním letadlem něco docela neobvyklého. „Není tu žádná automatika, takže nemáme autopilota ani žádné další elektronické věci. Máme jen nová rádia, ale jinak létáme s mapami na klíně a díváme se ven na řeky,“ podotkl Ruud Schoenmaker, kapitán mimořádného letu, který dnes přistál v Praze.

Historickému stroji PH-PBA je letos 68 let. Od roku 2010 nese jméno Prinses Amalia (Princezna Amálie) po nejmladší dceři prince Willema-Alexandra. V Evropě je jako předválečná Dakota vzácný, ale v některých oblastech světa je dosud možné setkat se s DC-3 a odvozenými typy v pravidelném provozu. Létají například v Bolívii, nebo Paraguayi.