Lék na krizi příměstských autobusů hledá Praha i kraj

Praha – Že v červnu přestanou v okolí Prahy jezdit příměstské autobusové linky sérií 300 a 400, stále není vyloučeno. Středočeský krajský úřad i pražský magistrát se ale snaží krizi zažehnat. Obě strany, jejichž spor potíže odstartoval, mají svůj recept – Praha je ochotna čtvrt roku platit příměstskou dopravu ze svého, kraj po rezignaci hejtmana však možná nakonec ve vzájemném sporu ustoupí, vezme zpět výpověď společnosti ROPID a vše zůstane tak, jak je.

Praha se rozhodla, že linky Pražské integrované dopravy, které do metropole svážejí obyvatele středočeských obcí, zaplatí sama, bude-li třeba. „Na tři měsíce uvolníme kolem 30 milionů korun,“ upřesnil primátorský náměstek Josef Nosek. Magistrát věří, že se během čtvrt roku mimořádných dotací dohodne se Středočeským krajem na pokračování dosavadního systému a kraj mu peníze vrátí. Pokud se politici nedohodnou, příměstská PID zřejmě po prázdninách skutečně zanikne.

Dosavadní plány Středočeského kraje na urychlené vypovězení smluv autobusovým dopravcům se však mění už teď. Zatímco David Rath obviněný z přijímání úplatku rezignoval na hejtmanskou funkci, jeho náměstek Robin Povšík oznamoval, že kraj své rozhodnutí přehodnotí. „Teď by bylo naprosto správné výpovědi zrušit. Pokračoval bych v dosavadním vztahu za nějakých ekonomických podmínek, které musí zůstat výhodné pro kraj,“ uvedl náměstek Povšík. O jeho návrhu však ještě bude muset jednat vedení kraje a zamyslí se nad ním také samotní dopravci. Je možné, že z očekávaného rozpadu Pražské integrované dopravy nakonec nic nebude – a Praha tak nebude muset platit středočeské autobusové linky.

Společně, nebo každý na svém?

U počátku stále hrozícího rozvratu příměstského systému Pražské integrované dopravy stála loňská výpověď Středočeského kraje všem autobusovým dopravcům i společnosti ROPID, která organizuje veřejnou dopravu v Praze a okolí. Podle prvních plánů měly už letos v červnu začít jezdit dopravci vybraní krajem ve výběrových řízeních. Nakonec ale úředníci zjistili, že tendry nestihnou včas připravit, a tak kraj předložil dopravcům i ROPIDu dodatky smluv, které měly zajistit jejich služby až do února 2013.

ROPID však na pokyn pražského magistrátu dodatek nepodepsal, magistrát tak chtěl kraj přinutit odložit smlouvy ještě o rok, kdy by autobusové dopravce společně vybral krajský úřad s magistrátem. Kdyby se nenašlo řešení situace, linky by buď zcela zanikly, nebo by výrazně zdražily, protože by na nich přestal platit tarif PID.