Praha patřila autoveteránům

Praha - Veteráni z celé České republiky se sjeli do Prahy na sraz historických vozidel. Letos ho zaštiťoval klub příznivců značky Praga při příležitosti 105. výročí založení firmy. Celkem se na setkání ukázalo sto čtyřicet aut a motorek různých značek.

Je zhruba půl desáté a členové Prvního pražského klubu historických vozidel vyjíždějí na sraz veteránů. Kolona skládající se z volhy, dvou oktávií a dvou motorek dojela do už zaplněné Opletalovy ulice v deset hodin. Kolem aut věhlasných značek už procházely stovky lidí, provoz hlídali prvorepublikoví četníci. V narychlo přivolané sanitce dorazil i pražský primátor, doktor Bohuslav Svoboda. „My jsme právě přijeli. Museli jsme ošetřit prezidenta Autoklubu, bylo vidět, že už selhává. Zatím jsme si to ještě nestačili prohlédnout, ale moc se těším. To, co vidím, tak to je skutečně nádherné,“ chválí akci pražský primátor. 

Výstava patřila hlavně vozidlům značky Praga, dorazili ale i veteráni ze všech koutů světa. Na největší letošní akci nemohly chybět ani typické české škodovky. „Toto auto jsme pořídili na chalupu, abychom měli čím jezdit. A postupně tím, že na vesnici je spousta takových starých aut, tak jsem se dostal víc k autům a motorkám. Toto jsme začali renovovat,“ ukazuje Mirek Černý z Prvního pražského klubu historických vozidel.  

Historická auta jsou spíš mužským koníčkem a vášní. „Když se podíváte na tu modrou nádheru za mnou, tak mně občas nezbývá, než jenom žárlit,“ potvrzuje žertem Kristýna Pleskotová.  

Jedním z nejraritnějších vozů na setkání byla Praga Alfa z roku 1913. Továrna jí vyráběla ještě před 1. světovou válkou, byla určená pro vyšší vrstvu obyvatel. „Je tady Praga Mignon z roku 1927, Praga Grand osmiválec z roku 1929 a podobná historická vozidla značky Praga,“ říká předseda Veteran Car Clubu Praga Petr Chuchvalec. 

I když sériová výroba Pragovek skončila prakticky v roce 1948, firma vyvíjí auta dál. Důkazem je i závodní speciál, který je na okruhu schopný vyvinout rychlost až 280 km v hodině.