Autobusový tendr vyhovuje jediné firmě, varuje severočeská opozice

Liberec – Tendry na regionální autobusové dopravce v Libereckém kraji jsou podle opozice napsány na míru společnosti Busline. Ta už dnes zajišťuje dopravu ve velké části kraje. Kraj ji podle kritiků připravované soutěže upřednostnil tím, že účast v tendru podmínil najetím deseti milionů kilometrů v posledních třech letech v Libereckém kraji. Opozice by chtěla, aby vedení regionu tendr odložilo a přepracovalo.

Diskusi vzbudilo hned několik podmínek výběrových řízení, které Liberecký kraj vypsal. Jde například o průměrné stáří autobusů šest let a jejich vybavení bezpečnostními pásy. Hlavní problém ale představuje požadavek na nájezd nejméně deseti milionů kilometrů v Libereckém kraji za poslední tři roky. Podle opozičních zastupitelů je takovou podmínku schopna splnit pouze Busline. „V našem kraji jezdí majoritní dopravce Busline. Je spousta kritérií – například na kvalifikaci jednotlivých pracovníků, počet řidičů – mohou napomáhat firmě takové velikosti,“ uvedl opoziční zastupitel Marek Pieter (SLK). To ale odmítl ředitel KORID Jiří Hruboň: „Podle našich průzkumů jsou zhruba dvě desítky dopravců schopny je splnit.“

Pro tendry je území kraje rozděleno do tří celků – Liberecka, Českolipska a Semilska s Jabloneckem. Opozice poukazuje, že případné souhrnné vítězství bílo-zeleno-černých autobusů povede ke vzniku monopolu, který se může kraji značně prodražit.

Podle vrcholných představitelů Libereckého kraje a jeho organizační společnosti KORID LK ale není cílem tendru přihrát Busline tři miliardy, nýbrž zajistit co nejvyšší kvalitu regionální autobusové dopravy. „Jestli se přihlásí Busline, jiný nebo zahraniční dopravce, je mi jedno. Jde mi o to, aby byla kritéria splněna a aby byla v Libereckém kraji kvalitní veřejná doprava,“ sdělil hejtmanský náměstek Martin Sepp (ČSSD). Dodal, že o tendr projevily zájem například firmy z Německa nebo Belgie.

Zástupci autobusového dopravce Busline – jednoho z největších v Česku – zatím nepotvrdili, že se tendru zúčastní. Opozice by byla nejraději, kdyby firma nakonec neměla kam se přihlásit. Chce totiž, aby kraj soutěž odložil a před krajskými volbami už o autobusové dopravě nerozhodoval. I když nakonec bude o tendru rozhodovat nová krajská reprezentace, nebude mít podle Martina Půty (SLK) možnost změnit kritéria ani zakázku zrušit. Kraj ale chce spěchat. Podle náměstka Seppa hrozí velké zdržení, pokud se odvolá některý z neúspěšných uchazečů. Zatím by mohly vypršet stávající smlouvy a přechodné dohody s autobusovými dopravci by se kraji prodražily.