Ředitelství vodních cest válčí s MŽP o děčínský jez

Praha – Protože údajně příliš podléhá „zelené lobby“, nemá už ekolog Tomáš Bajer posuzovat studii EIA o dopadu stavby děčínského jezu na životní prostředí. Ministra životního prostředí o výměnu posudkáře požádal šéf Ředitelství vodních cest Jan Skalický. Ministerstvo nedávno podruhé vrátilo Bajerem hodnocenou dokumentaci EIA. Ředitel Skalický nyní zareagoval výzvou, aby si ministr Tomáš Chalupa na svém úřadě „udělal pořádek“. Úřad svého posudkáře brání a poukazuje na jeho velké zkušenosti.

Ředitelství vodních cest chce, aby novou přepracovanou verzi studie EIA hodnotil někdo jiný než Tomáš Bajer. Ten podle ŘVC nezná vodní problematiku. „Jsme naprosto přesvědčeni, že posudkář pan Tomáš Bajer, jmenovaný ministerstvem životního prostředí, zde odvedl jednoznačně odborně nezpůsobilou práci,“ uvedl Jan Skalický.

Ministerstvo vydalo na základě posudku ke stavbě jezu v Děčíně zamítavé stanovisko. Dokumentaci k jezu vyčítá zejména to, že nejsou vypracovány další technické varianty splavnění Labe. Tímto problémem se však podle Jana Bukovského z ŘVC zabývaly už původní podoby dokumentace, které se ministerstvu rovněž nelíbily.

ŘVC poukázalo, že dokumentaci EIA, která má 4 500 stran, a navíc vyjádření organizací, které stavbu doporučují, přečetl posudkář během pouhých čtyř dnů. Rozhodnutí ministerstva proto považuje ředitelství za účelovou obstrukci. „Česká republika se těžko může stát konkurenceschopnou zemí, když naprostá většina důležitých dopravních staveb je obstrukčně blokována ekologickou lobby,“ podotkl Skalický.

Ministerstvo životního prostředí ale nevidí pro změnu hodnotitele důvod. „Pro nás je stěžejní, že posudkář má více než dvacetiletou praxi. Dělal EIA například na Temelín, z našeho pohledu je to naprosto kompetentní osoba,“ uvedl mluvčí ministerstva Matyáš Vitík.

Výstavbu plavebního stupně v Děčíně dlouhodobě považuje za prioritu ministerstvo dopravy. Úřad si od toho slibuje zachování tuzemské lodní dopravy, která se nyní podle rejdařů nachází v kritickém stavu. Vodní cesta je podle nich nedobudovaná a současný stav, kdy je Labe po 175 dnů v roce nesplavné, prý na této řece neumožňuje efektivně podnikat. Vypracování nové dokumentace stavbu jezu zdrží o pět měsíců až o rok. I s tímto zpožděním by děčínský plavební stupeň mohl stát do konce roku 2018.