Nízký stav vody na Labi zastavil lodní dopravu

Děčín - Už druhou vodní vlnu vypustilo v tomto týdnu Povodí Labe z nádrže na ústeckém zdymadle ve Střekově. Správci řeky tak chtěli pomoci lodím, které kvůli nízkému stavu vody nemohly vyjet z přístavů. Na řeku se ale nakonec mohla vydat jen lehčí plavidla, těžkým nákladním lodím to stejně nepomohlo.

Zbyněk Miřejovský se už po Labi plaví přes třicet let. Teď je z něj ale spíš hlídač. Náklad, který měl být dávno v papírnách ve Štětí, stojí v Děčíně kvůli nízkému stavu vody už devátý den. „Opakuje se to každý rok. Bez jezu se to těžko změní,“ říká Zbyněk Miřejovský.

Dohady o jezu trvají už skoro dvacet let. Stát nebude ani v nejbližší době. Ministerstvo životního prostředí chce, aby studie o vlivu hráze na její okolí byla znovu přepracována. „Nic nezdržujeme, neoddalujeme. Pouze chceme, aby ta dokumentace byla v pořádku,“ uvedl Matyáš Vitík, mluvčí ministerstva životního prostředí.

„Jdou proti zájmům obyvatel České republiky. Jdou proti nejekologičtějšímu způsobu dopravy,“ říká Jan Skalický, ředitel Ředitelství vodních cest. Zástupci plavebních společností tvrdí, že ministerstvo životního prostředí hájí jen zájmy ochránců přírody. Podle rejdařů nejde ale stále jen mluvit o bobrech, škeblích a vzácných rostlinách. Zastánci lodní dopravy tvrdí, že ministerstvo má naopak jez prosazovat. Už kvůli tomu, kolik by ze silnic mohlo zmizet kamionů. „Kdybychom měli spolehlivou vodní cestu, mohli bychom tady přepravovat i kontejnery,“ říká Lubomír Fojtů, předseda Asociace českých rejdařů.

Hraničním termínem je podle správců vodních cest rok 2015. Pokud do té doby nebude o jezu jasno, přijde podle nich Česká republika o možnost získat na jeho stavbu peníze z Bruselu a jako jediná evropská země pak ztratí přístup moři.