Havárie u Čáslavi se mohla opakovat, chyboval pilot

Čáslav - Vyšetřování čáslavské nehody ruského letounu Antonov pokračuje. Podle pilotů, kteří zkoumali možné příčiny, nese vinu pilot. Stejná nehoda se jen o den později mohla stát na letišti pardubickém. Letadlo, které mělo na palubě ruský vyšetřovací tým, se kvůli špatnému přistání jen těsně vyhnulo havárii. Česká televize jako jediná získala fotografie, které to dokazují.

Středa 23. května – letiště Čáslav

Krátce před polednem havaroval ruský letoun Antonov An-30. Pilot přistál na předním kole, letadlo se vymrštilo do vzduchu a letělo dalších téměř 500 metrů, na konci dráhy znovu odskočilo a při třetím dopadu skončilo v poli. Rozlomilo se a začalo hořet. Tak popisují havárii letci obeznámení s nehodou. Bojoví piloti takový manévr nazývají kozel. „Jak se rozskáče, tak se rychlost sníží na pádovou a už je to neovladatelné,“ říká Jaroslav Janda, bývalý pilot bombardéru Il-28.

Čtvrtek 24. května - letiště Pardubice

Přistává stejný typ letadla, na palubě jsou ale ruští inspektoři. Letadlo opět dosedne na přední kolo a naklání se. V poslední chvíli se ho podaří udržet na dráze. Dramatický moment zachytil amatérský fotograf. „Když jsem viděl ten odskok a následně jetí po dvou kolech, tak se mi úplně rozklepaly nohy a říkal jsem si, že to nemůže dopadnout dobře,“ říká Petr Huňáček, letecký fotograf.

Bývalý český pilot misí Open Skies, který si přál zůstat v anonymitě, tvrdí: Byla to další školácká chyba pilota. „Pilot byl zřejmě nervózní nejen z událostí předchozího dne, ale také proto, že měl na palubě armádní vyšetřovatele. Je to nepochopitelné selhání dvou zkušených pilotů během dvou dní,“ uvedl. Dramatické přistání inspektorů sledovali i ruští letci, kteří přežili havárii v Čáslavi. „V jejich tvářích byl pořád vidět smutek a napětí,“ dodal fotograf.

Při čáslavské letecké havárii se zranilo celkem šest českých a ruských vojáků, oficiální vyšetřování zatím není uzavřené.