Veteránům patřila Ostrava i Vysoké Mýto

Ostrava/Buchlovice/Vysoké Mýto - V přehlídkové molo historických vozů se dnes proměnilo Centrum bezpečné jízdy v Ostravě. Konal se tam první ročník unikátního festivalu rychlosti. Do Vysokého Mýta přijely dvě desítky vzácných automobilů s karosériemi, které tu vytvořil Josef Sodomka. První vůz Praga Mignon modeloval v roce 1925. Další karoserie vytvořil na podvozcích domácích i světových značek. Retro návrat o 50 let nazpět dnes prožily také Buchlovice a Uherské Hradiště, kde na mezinárodní sraz dorazila bezmála stovka majitelů historických skútrů značky ČZ, Tatran a Manet.

V Ostravě byla k vidění i Tatra 57 Sport z roku 1932. Na startovní čáru se tam postavily takové skvosty, jako Škoda 120 S, 1000 MB nebo sporťák Aero Minor II Le Mans. Vyhrával ten, kdo všechna soutěžní kola zajel za stejný, nebo téměř stejný čas. Festival rychlosti tak byl nejen o rychlosti samotné, ale vítězila i krása a elegance.

Poslední čtyři roky se podobná akce konala pod názvem Velká cena Hlučína. Jenže tamní areál už nevyhovoval závodním podmínkám, a proto se festival přesunul do Ostravy.

Nablýskaná Tatra 54 patřila k nejstarším kouskům festivalu.
Nablýskaná Tatra 54 patřila k nejstarším kouskům festivalu.

Do Vysokého Mýta přijely vzácné automobily s karosériemi, které tu vytvořil Josef Sodomka. Sodomka patřil za první republiky ke špičce karosářů v Evropě. Vytvořil karoserii pro vůz Bugatti, Tatru pro Jana Wericha, kabriolet La Salle pro britský královský dvůr nebo vůz pro perského šáha.

V Buchlovicích a Uherském Hradišti měli mezinárodní sraz majitelé historických skútrů ČZ, Tatran a Manet. Stroje, které motoristický svět sice nikdy nedobyly, jsou přesto dodneška elegány na silnicích. V Česku i na Slovensku je pořád registrovaných kolem 350 skútrů, jejich zlatou érou byla 60. léta minulého století. Časem jejich motory přestaly stačit zrychlujícímu se provozu na silnicích a pokusy o jejich zesílení na 250 kubických centimetrů selhaly.