Změňte pravidla oprav silnic, žádají obce

Karlovy Vary – Státní silnice v Karlovarském kraji procházejí podle starostů opravou často i zbytečně. Naopak na rekonstrukce silnic, které patří kraji nebo obcím, peníze nejsou. Při pohledu na děravé silnice s povrchem starým několik desetiletí, které odbočují od kvalitních státních komunikací, tvrdí starostové, že by bylo vhodné změnit celý systém a dávat obcím a krajům více peněz.

Rozdíl mezi státní a regionální silnicí je dobře vidět v Bečově nad Teplou. Oprava silnice I/20, která spojuje Karlovy Vary, Plzeň a České Budějovice a je součástí mezinárodní tepny E49, probíhá podle bečovské starostky každoročně. „Z mého pohledu se zdá, že oprava nebyla zapotřebí,“ řekla starostka Olga Haláková. Podle mluvčí ŘSD Martiny Vápeníkové sice byla oprava mezinárodní silnice opodstatněná, protože se v ní vytvořily malé trhliny, které by se v intenzivním provozu mohly rychle zvětšovat, ale starostka odkazuje silničáře jinam. Měli by se zaměřit například na krajskou silnici II/230, která vede z Bečova do Teplé, která nový povrch nedostala 35 let. Od té doby se na ní nahromadily výtluky a záplaty.

Ředitelství silnic a dálnic ale upozornilo, že silnice druhé třídy nespadají do jeho správy, a proto je nemůže opravovat, ani kdyby chtělo. „Současná rozpočtová pravidla nám neumožňují financovat opravy, výstavbu ani údržbu silnic druhých a třetích tříd, které jsou ve vlastnictví krajů,“ shrnul mluvčí ministerstva dopravy Roman Kluzák.

  • Státní silnice
    Státní silnice zdroj: ČT24
  • Silnice II. třídy
    Silnice II. třídy zdroj: ČT24


Správa a vlastnictví českých silnic:

  • dálnice: stát/ŘSD
  • silnice I. třídy: stát/ŘSD
  • silnice II. třídy: kraje/krajské SÚS
  • silnice III. třídy: kraje/krajské SÚS
  • místní komunikace: obce

Kraje potom poukazují, že mají na správu silnic velmi málo peněz, a tak nelze rychle opravit ani ty, které jsou v nejzoufalejším stavu. „Máme spočítáno, že potřebujeme 330 milionů každý rok a máme 70,“ shrnul náměstek karlovarského hejtmana Petr Navrátil.

Starostové obcí, jejichž obyvatelé nekvalitními regionálními silnicemi trpí nejvíce, by proto chtěli, aby se pravidla pro financování oprav silnic změnila. „Stát vyhazuje každé dva roky peníze na silnice, které se nemusí opravovat. Ostatní silnice jsou děravé jako řešeto,“ prohlásil místostarosta Staré Vody na Chebsku Josef Peteřík, který se v situaci, kdy se kvalitní silnice udržuje v dobrém stavu, cítí jako by byl v Kuvajtu. Bylo by podle něj lepší, aby se peníze přidělovaly na silnice všech kategorií nikoli podle vlastníka, ale podle aktuálního stavu.