Pardubice si nechají změřit hluk z vojenského letiště

Pardubice - Pardubická radnice nechá změřit hluk u místního vojenského letiště. Na provoz letadel a vrtulníků se v poslední době množí stížnosti okolních obyvatel. Měření chce město provést na vlastní náklady, přestože je kontrola hluku záležitostí armády. Obavy místních lidí umocňují plány na zřízení výcvikového centra NATO. 

Primátorka Štěpánka Fraňková (Sdružení pro Pardubice) se rozhodla požádat na červnovém zasedání zastupitele o uvolnění částky potřebné na měření hluku. „Můžeme zadat měření u odborné firmy. Pokud však výsledky ukážou nějaké pochybení, budeme je stejně muset předat vojenskému hygienikovi. A bude pouze na něm, zda z tohoto měření vyvodí důsledky,“ uvedla primátorka.

Měření v letech 2004 a 2009 provedená armádou žádné porušení limitů neprokázala. Část obyvatel z okolí letiště ale na hluk trvale upozorňuje, vlna odporu se zvedla zvláště po zprávě, že v Pardubicích by mohlo vzniknout vrtulníkové výcvikové centrum NATO. Kritici vyzvali zastupitele města, aby na svém jednání zřízení centra odmítli. Obdobný dopis adresovali i krajským zastupitelům.

Hodnoty naměřené městem ale pro armádu nebudou závazné. „Jsme přesvědčeni o tom, že jakékoliv měření potvrdí to, že ze strany armády jsou limity dodržovány,“ uvedl mluvčí ministerstva obrany Jiří Štábl. 

Výcvik na vrtulnících v Centru leteckého výcviku (CLV) na pardubickém vojenském letišti absolvovalo za necelý rok kolem 50 afghánských a amerických pilotů.

Centrum provozuje státní podnik LOM Praha, který patří pod ministerstvo obrany. Školení zahraničních pilotů a leteckého personálu si u něj objednala americká společnost Honeywell, která se mimo jiné zabývá letectvím a obranou a má pobočku i v České republice.

Výcvik začíná na jednodušším trenažéru kabinových postupů s dotykovými displeji, kde se piloti naučí ovládat tlačítka a vypínače, základní postupy včetně přistání a nouzových situací a zkouší i létání. Dokonalejší jsou trenažéry s plným pohybem pro simulaci všech obratů včetně akrobacie.

Výcvik boje pak budoucí vojenští letci absolvují na taktickém simulátoru. Na trenažérech lze simulovat obsluhu několika typů strojů. Kromě vrtulníků Mi-17 a Mi-171 také stíhaček JAS 39 Gripen, L 159 Alca nebo F16.

Centrum leteckého výcviku v Pardubicích zaměstnává kolem 160 lidí, zvláště instruktorů a mechaniků. K dispozici má celkem 27 letadel pěti typů. Ročně střediskem projde až 80 pilotů.

Správa vojenského letiště v Pardubicích zajišťuje jeho provoz pro vojenské účely i potřeby leteckého výcvikového centra. Pracuje na něm asi 140 příslušníků armády. Jeho zázemí využívá i sousední mezinárodní civilní letiště. 


Magistrát se nestaví proti existenci vojenského letiště. To také zajišťuje zázemí pro sousední civilní letiště, které provozuje firma vlastněná Pardubicemi a Pardubickým krajem. Fraňková také upozornila na to, že norma pro hluk je stanovená tak, že ji lze jen obtížně překročit.

„I přesto chceme mít v rukou aktuální výsledky měření, z nichž bychom mohli vycházet při jednáních s armádou i s občany města,“ uvedla primátorka. V roce 2009 bylo měření hluku provedeno na 12 místech v okolí letiště. Město má vzhledem k nákladnosti měření v plánu změřit hluk ve čtyřech lokalitách, ze kterých nejčastěji přicházejí stížnosti občanů, v Dražkovicích, Nemošicích, Popkovicích a na Dukle.