Ostravské divadlo sní industriální sen

Ostrava – Lidé si většinou chodí do divadla odpočinout, odreagovat se a pobavit se. Festival Dream Factory Ostrava si však klade jiné cíle a příchozím nedá nic zadarmo. Servíruje totiž představení pro náročnějšího diváka, který nad ním musí přemýšlet. Vše navíc v místních industriálních prostorách, jež dávají inscenacím jiný šmrnc.

Zkrátka divadlo s novými přístupy, chtělo by se říct. Ačkoliv na festivalu panují jistá územní omezení, každý ročník byl vždy beznadějně vyprodán.

Dost možná i proto, že soubory, které do Ostravy jezdí, jsou ve většině prestižní skupiny, které získaly divadelní ocenění, jako např. Thálie či Cenu Alfréda Radoka. Jedním z nich bylo třeba Divadlo Komedie, které podle kritika Vojtěcha Varyše patří mezi špičky současného českého divadelnictví.

Oproti skromným začátkům Dream Factory velký skok dopředu, nemyslíte? Akce startovala za pomoci amatérských souborů, avšak časem se z události stala prestiž. Ředitel Tomáš Suchánek podotýká, že se do Ostravy snaží zvát účinkující, kteří ve městě běžně nejsou k vidění, v čemž tkví částečné tajemství úspěchu.

Zpět k prostorám. Jak působí industriální atmosféra na samotné herce? Režisér Štěpán Pácl ji popisuje jako moment, kdy člověk ryje obličejem ve štěrkové zemi, ale je mu přitom velice dobře. Jeho kolegové si pochvalují, že určitá představení vyniknou ve zdejších místech úplně jinak – jako např. zastávka v poslední vesnici na konci světa. 

Dream Factory Ostrava
Zdroj: Dream Factory Ostrava

„Když se řekne industrial, spousta lidí to vnímá jako pražskou Meet Factory,“ říká Suchánek. Avšak realita je jiná. Veřejnost si neuvědomuje, že zde neteče ani voda a vše funguje v polních podmínkách. „Je to industrial do morku kostí,“ usmívá se. 

I přes jisté výhody mají tyto prostory určitá technická omezení. Ve chvíli, kdy v místnostech není elevace, tedy vzestupné sezení pro diváky, ne všichni si hru užijí naplno, protože dost často skoro nevidí na scénu. Většina příchozích tuto vadu však tolerantně promíjí. 

„Všechny ročníky byly narvány k prasknutí. Lidé vzali festival za svůj a je vidět, že dokáží náležitě ocenit, že se v Ostravě něco takového začalo dít,“ dodává ředitel Suchánek. Herci festivalu Dream Factory přejí hodně štěstí, protože kultura v Česku upadá a čím podobných akcí přitáhne více diváků, tím lépe.