Po 63 letech končí příběh lanovky na Sněžku

Pec pod Sněžkou - Na konci letošního léta zmizí z Krkonoš sedačková lanovka na Sněžku. 63 let staré unikátní technické dílo dokázalo v drsných horských podmínkách sloužit čtyřikrát déle, než jeho konstruktéři původně předpokládali. Nyní je ovšem na čase, aby nejstarší česká lanovka přenechala své místo své moderní kabinové nástupkyni.

O pohodlnou cestu na Sněžku se zasloužil prvorepublikový chrudimský továrník František Wiesner, český průkopník ve stavbě lanovek. Ve dvacátých letech vyráběly lanovky ve střední Evropě pouze dvě firmy v Německu - Blajchrt a Polik. Právě s bývalým zaměstnancem firmy Blajchrt se tehdy seznámil Franišek Wiesner. A zanedlouho už byl na světě plán na stavbu první československé osobní lanovky z Janských Lázní na Černou horu.

Pro její velký úspěch zanedlouho následovala další osobní lanovka - z Liberce na Ještěd. Aby továrník Wiesner dokázal oficiálním delegacím zaručenou bezpečnost a spolehlivost svých technických novinek, nechal na Ještěd nejprve vyvézt svého malého syna. Za nedlouho pak už následovala stavba lanovky z Tatranské Lomnice na Lomnický štít, která byla dokončena už v průběhu druhoválečných let. Po válce sebrali Františku Wiesnerovi celou továrnu komunisté, a to včetně plánů pro novou lanovku na Sněžku, jež využívala patent zakoupený od švýcarské firmy Von Roll.

  • 63 let stará lanová dráha na Sněžku
    63 let stará lanová dráha na Sněžku zdroj: ČT24
  • Provoz lanovky na Sněžku
    Provoz lanovky na Sněžku zdroj: ČT24

Revoluční lanovkou se svezlo téměř 7 milionů pasažérů

Lanovka na Sněžku se pyšnila hned několika unikátními prvky. Například umožňovala vystupovat a nastupovat cestujícím v klidu, jelikož sedačky bylo možné od lana odpojit a znova připojit. Zvláštností byla také přestupní stanice na Růžové hoře se systémem výhybek a možností posílání vozíků z jednoho úseku lanovky na druhý. Pasažér tak přijel z Pece pod Sněžkou, a aniž by musel vystupovat, technik lanové dráhy posunul kabinu směrem k druhé lanovce. Další neobvyklou raritou byly sedačky s bočním sezením.

Československý filmový týdeník, 1949:

„Staří návštěvníci Krkonoš budou překvapeni novým pohledem, který se jim objeví z Pece směrem na Sněžku. Nejdříve je upoutá nová budova, ze které vede jakoby dlouhý pohyblivý had, lanovka na vrchol hory. Jejím použitím odpadnou dlouhé, namáhavé výstupy. Na silných lanech zavěšené sedačky dopraví vás pohodlně v několika minutách až k cíli vaší túry, na vrchol Sněžky.“


  • Lanovka na Sněžku v Československém filmovém týdeníku z roku 1949
    Lanovka na Sněžku v Československém filmovém týdeníku z roku 1949 zdroj: ČT24
  • Lanovka na Sněžku v Československém filmovém týdeníku z roku 1949
    Lanovka na Sněžku v Československém filmovém týdeníku z roku 1949 zdroj: ČT24

Oficiální název lanovky:

„Dvouúseková osobní visutá jednolanová dráha oběžného systému s odpojitelnými dvoumístnými sedačkami a třemi nástupními stanicemi.“


Přestože původní životnost lanovky byla projektovaná na 17 let, má za sebou už 63 let provozu, během něhož vyvezla na Sněžku téměř 7 milionů lidí. Nyní ale sedačková lanovka zaniká a na jejím místě ji brzy nahradí nová kabinová lanovka odpovídající potřebám moderního člověka.

Dělníci začali stanici na nejvyšší české hoře rozebírat od střechy. Za necelý týden z ní v polovině června zbývaly jen obvodové zdi. Pro mnohé zaměstance, kteří lanovku dlouhá léta obsluhovali, nejsou tyto chvíle přéjemné. „Za ty roky člověku to zařízení přiroste k srdci. Jsem strojař, takže i k těm strojům a zařízením mám vztah, ale pokrok se zastavit nedá,“ přiznává náčelník Lanové dráhy Sněžka Jiří Martinec.

Do konce srpna je pro veřejnost ještě v provozu první úsek lanovky z Pece pod Sněžkou na Růžovou horu. Pak nostalgické jízdy defintivně skončí. Za dva roky už bude turisty vozit nová čtyřmístná kabinková lanovka, kterou ocení zejména rodiny s dětmi, školní zájezdy nebo zájezdy starších lidí.