Auto s ramenem strhlo vedení, vlaky na koridoru nejezdily

Brandýs nad Orlicí – Vlaky mezi Prahou a Ostravou i Brnem asi čtyři hodiny po poledni nejezdily. V úseku mezi Chocní a Ústím nad Orlicí soupravy nabíraly zpoždění, podle Českých drah už je ale trasa sjízdná bez omezení. Dopravu zastavila nehoda na přejezdu v Brandýse nad Orlicí, kde nákladní auto s ramenem poškodilo krátce před polednem trakční vedení. Porucha znamenala několikahodinovou výluku.

Kvůli přerušení provozu zavedly České dráhy náhradní autobusovou dopravu, která ale potřeby mnoha cestujících nesplnila – autobusů bylo málo, a tak cestujícím nezbylo, než čekat na jejich návrat. Čekání si krátili kritikou dopravce. „Dopravci nemají takovou kapacitu, aby se nám podařilo nahradit vešekré vlakové spoje autobusy,“ poznamenala mluvčí ČD Radka Pistoriusová.

Náhradní autobusová doprava
Náhradní autobusová doprava

Většina vlakových souprav se mimořádně obracela v Ústí nad Orlicí a v Chocni, další čekaly na zprovoznění trati. Největší zpoždění nabraly spoje, které vyjely kolem jedenácté hodiny a na výluku narazily záhy po jejím začátku – jeden spoj SC Pendolino tak čekal čtyři hodiny, vlak EC z Prahy do Varšavy tři hodiny a podobně zpožděn byl také jeden spoj IC Regiojet. Několik vlaků Praha – Brno jelo odklonem po havlíčkobrodské trati.

Zatímco železničáři opravovali poškozenou trolej, přijeli do Brandýsa policisté. Vyslechli řidiče automobilu, který trakční vedení strhl. „Zabýváme se tím, zda se jedná o přestupek nebo trestný čin. V případě trestného činu by se mohlo jednat o poškození veřejně prospěšného zařízení z nedbalosti,“ uvedl ústecký policista Miloš Štěpánek. Správa železniční dopravní cesty se potom chystá uplatnit po autodopravci náhradu škody.

Řidič připustil, že bylo rameno poměrně vysoko, zpochybnil ale uváděnou výšku troleje. „Já jsem na to zapomněl, ale bylo tam pět metrů. Mělo být pět padesát – tak nevím,“ řekl.

Nákladní vůz strhl trakční vedení nad přejezdem v Brandýse.
Nákladní vůz strhl trakční vedení nad přejezdem v Brandýse.

Opravu vedení komplikoval odlišný typ zařízení, než je na jiných místech koridoru. Podle mluvčího Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Tomáše Drvoty pracovalo v Brandýse nejméně deset techniků, než se podařilo obnovit provoz alespoň na jedné koleji.