Letoun CASA s koňmi Převalského dosedl v Mongolsku

Praha - Armádní speciál se čtveřicí koní Převalského na palubě přistál na letišti v mongolském Bulganu. Informovala o tom mluvčí zoo Tereza Palečková. Klisny, které mají oživit populaci posledních divokých koní v původní domovině, čeká ještě dvousetkilometrová cesta do rezervace Gobi B. Zvířata pojedou v bednách, do kterých byla umístěna v aklimatizační stanici v Dolním Dobřejově. Budou cestovat nákladními vozy nejprve po asfaltové silnici, později terénem. Na trávník v rezervaci vyběhnou ve středu ráno.

Délka letu s mezipřistáním v Kazani a Novosibirsku odpovídala očekávaným 18 hodinám. Klisny byly na cestě pod sedativy, po dobu letu měly k dispozici vodu a mrkev. „Zpoždění, které jsme nabrali hned v Praze, se podařilo dohnat už během letu do Kazaně,“ uvedl ředitel zahrady Miroslav Bobek.

Stejně jako loni přepravu komplikovali ruští celníci. „Tentokrát se zpočátku zdálo, že všechno proběhne rychle a bez problémů - dokud nepřišel celník, který začal řešit otázku tranzitu koní. Museli jsme s ním jít do služebny, kde jsme padli do spárů jeho nadřízeného. Ten odmítl vzít na vědomí dokumenty psané v angličtině a uprostřed noci se začal dožadovat jejich oficiálního překladu. Poté rozhodl, že musíme do rána počkat na jejich veterináře. Sdělil jsem mu, že to koně nevydrží. Řekl, ať je tedy vyložíme. To jsem také odmítl a následovala debata na téma ruských celních předpisů a řada telefonátů,“ dodal k převozu Bobek. Nakonec ale letadlo odletělo jen s malým zpožděním.

Čtyři mladé klisny mají posílit stádo ve známé rezervaci, které utrpělo velké ztráty v drastické zimě let 2009 až 2010. Na podzim roku 2009 čítala gobijská populace přes 150 koní, po kruté zimě jich zbylo pouze 49. V současné době tam počet koní pomalu roste. Ve volné přírodě byl kůň Převalského - poslední divoký kůň vůbec - vyhuben před 40 lety. Z Gobi B se koně Převalského dostali na začátku 20. století do Evropy, a právě tam byl poslední divoký kůň spatřen.

Čtyři koně zoo poslala do Mongolska už loni. Transport byl tehdy první z Evropy po šestileté odmlce. Po vlně transportů v 90. letech se kvůli zdražení letecké dopravy, krizi a také stahování starých letounů Antonov, s nimiž piloti uměli přistávat v polopoušti, přísun evropských koní Převalského do mongolských stepí zastavil. Loni letoun CASA přistál na normálním letišti, letos ho čekal dosed na nezpevněnou plochu v Bulganu. Kvůli možným problémům byl na palubě mongolský navigátor a na věži letiště naopak předem vyslaný český expert.