Praha opět chce veleslavínský terminál s velkým parkovištěm

Praha – Záchytné parkoviště P+R pro 600 aut nakonec vznikne spolu se stanicí metra Veleslavín. Pražští radní v minulosti parkoviště ze stavby metra A vyškrtli, potom uvažovali o omezené variantě zhruba pro 100 aut, nyní se však vrátili k původní variantě. Hrozilo totiž, že město na stavbu metra bez parkoviště nedostane sedmimiliardovou evropskou dotaci.

Okolí veleslavínského nádraží má být v budoucnu jedním z nejvýznamnějších pražských dopravních uzlů – umožní přestup mezi příměstskou železnicí, metrem, tramvajemi, městskými i příměstskými autobusy a podle obnovených plánů také bude možné na Veleslavíně odstavit auto. Parkoviště P+R má být podzemní a třípodlažní. „Počítá se s kapacitou 600 parkovacích míst,“ uvedla mluvčí magistrátu Tereza Králová.

Terminál u nádraží a budované stanice metra, ve kterém má být kromě parkoviště také patrové autobusové nádraží, má stát miliardu a půl. Pražské vedení na něm chtělo ušetřit a zásadně omezit parkování. Nejprve radní parkoviště zcela zrušili, potom chtěli postavit menší parkoviště zhruba s šestinovou kapacitou. Nakonec se ale ukázalo, že by takové šetření bylo velmi drahé. „Předpokládáme, že tento rozsah nebude pro Evropskou komisi akceptovatelný a mohl by být důvodem pro zamítnutí žádosti o dotaci z evropských fondů,“ vysvětlil pražský primátor Bohuslav Svoboda. Nakonec se tedy městská rada vrátila k původnímu návrhu s obřím parkovištěm.

Nové P+R na Veleslavíně by mohlo oproti svým stávajícím protějškům mít výhodu v tom, že by mělo být možné skutečně na něm zaparkovat. „Přijíždím v šest hodin. V sedm už je to plné,“ poukázal na rychlé zaplňování těchto ploch Petr Svoboda z Rokycan, který denně využívá záchytné parkoviště na Zličíně.

Parkovacích míst v režimu P+R má Praha asi tři tisíce, podle dopravních expertů by potřebovala alespoň dvojnásobek. Nových 600 míst tak potřebu zdaleka neuspokojí, ale přesto může situaci zlepšit. Naopak pokud by u prodloužené trasy metra žádné záchytné parkoviště nevzniklo, Praha by nejspíš měla velký problém. „Na severozápadě Prahy je jenom Zličín, který je velmi málo kapacitní,“ zdůraznil Vratislav Filler ze sdružení Auto*Mat.

Šestikilometrovou trať metra V.A z Dejvické do Motola se čtyřmi stanicemi začal Metrostav razit loni na jaře. První vlaky by měly novým úsekem projet v roce 2014. Stavba bude stát podle cenové úrovně z roku 2008 zhruba 19 miliard korun. Dopravní podnik by chtěl od EU získat dotaci asi 7,4 miliardy korun.