Studie pro ŘSD: Mosty na ostravské D1 jsou v nepřijatelném stavu

Ostrava – Stav mostů na dálnici D1 v Ostravě je nepřijatelný. K takovému prvotnímu závěru došli podle Ředitelství silnic a dálnic experti z hannoverské univerzity, kteří kontrolují stav autostrády. Poruchy a poškození způsobila podle nich zejména chybná volba materiálů, ale také špatný návrh a kvalita provedení. ŘSD chce výsledky německé studie použít ve svém sporu se stavební firmou Eurovia CS, která odmítá odpovědnost za problémy na dálnici. Mluvčí firmy Petra Kučerová považuje výsledky prohlídky mostů za podivné vzhledem k tomu, jak krátký průzkum byl. Dále se však společnost nechce vyjadřovat.

Tři dálnice a na každé nějaký problém. První teď silničáři opravují kvůli nerovnému povrchu. Druhé hrozí, že se bude předělávat celá a na opravy té zbylé poslal stát v tichosti 50 milionů, přestože ho to nemělo stát ani korunu. Takový je aktuální stav na klíčových tuzemských tepnách.

České dopravní tepny mají problémy od západu na východ. Na vině jsou nevhodné materiály, špatný návrh, nekvalitní provedení. D47 se začala vlnit už po pěti letech, i když dálnice mají bez generálních oprav vydržet 20 až 30 let. Ředitelství silnic a dálnic má teď v ruce předběžný posudek německých odborníků, jenž potvrzuje dřívější podezření státní společnosti - za poškození ostravské dálnice může ten, kdo ji stavěl, a to firma Eurovia.

Vizuální prohlídku dvou ocelových a dvou železobetonových mostů na dálnici D1 mezi Rudnou čtvrtí a Hrušovem provedli experti z Hannoveru na počátku července. „Předběžné výsledky nejsou optimistické, například co se týče životnosti mostů,“ řekl k výsledkům kontroly generální ředitel ŘSD David Čermák.

Eurovia CS oznámila, že výsledky šetření německých expertů nemá k dispozici. „Tyto informace máme opět – jako v několika předchozích případech – z médií,“ uvedla mluvčí firmy Petra Kučerová. K informacím, které poskytlo ŘSD, se proto nechce vyjadřovat. „Považujeme však přinejmenším za podivné, že takové výsledky byly stanoveny po jednodenním průzkumu, když podobná šetření obvykle trvají několik měsíců,“ poznamenala ovšem mluvčí.

V kontrole mostů budou němečtí inženýři dále pokračovat. ŘSD věří, že se tak ukáže, že zodpovědnost za špatný stav mostů nese firma, která je vytvořila. „ŘSD bude ve spolupráci s německými odborníky pokračovat s cílem zjistit jednoznačné příčiny nevyhovujícího stavebně technického stavu mostů a uloží zhotoviteli opatření k zajištění bezvadného stavu mostů,“ shrnula cíle ŘSD jeho mluvčí. Závěrečná zpráva bude podle ní hotova na konci srpna.

Spor o vady na zhruba devítikilometrovém úseku dálnice v Ostravě vypukl loni koncem listopadu, kdy ŘSD na poškozených úsecích nechalo provést kontrolní vrty. Podle ředitelství nedodržela stavební firma Eurovia CS domluvený postup stavby a také použila nekvalitní podkladový materiál. Eurovia ale tvrzení ŘSD odmítá, podle ní většinu údajných škod způsobilo ŘSD špatnou nebo nedostatečnou údržbou. Kvůli poškozování dobrého jména společnosti podala na ŘSD v dubnu žalobu.

Dohadování o tom, kdo bude za opravy platit, je známá písnička

Z přetahování o to, kdo opravy dálnic zaplatí, se v Česku stal fenomén. Jak nedávno zjistila Česká televize, na opravu dálnice do Hradce Králové stát nečekaně přidá 50 milionů korun. Ještě před čtvrt rokem přitom silničáři tvrdili opak. Rozbité dálnice stojí státní pokladnu každý rok kolem jedné a půl miliardy korun. Příští dva roky ale bude mít ředitelství silnic a dálnic na jejich opravy o třetinu méně.