Velkorypadlo jede těžit do rekultivovaných Slatinic

Most – V hnědouhelném dole Vršany na Mostecku začalo stěhování velkorypadla. Stroj o hmotnosti 1 400 tun se společnost Vršanská uhelná, které patří, rozhodla přestěhovat z končícího dolu Jan Šverma do Slatinic. Čtyřkilometrová cesta bude rypadlu trvat měsíc, část trasy zřejmě povede po silnici. Podle ředitele Vršanské uhelné Vladimíra Roučka je podobný přesun výjimečný, něco podobného lze zažít jednou za deset či patnáct let. Zatímco bude rypadlo na cestě, bude pokračovat spor skupiny Czech Coal s ekologickými sdruženími, která napadla plánovanou těžbu ve Slatinicích u soudu.

 

Velkorypadlo typu K800 z roku 1967 má za sebou generální opravu, podle vlastníka ještě nepatří do šrotu. V dole Jan Šverma, kde bylo původně umístěno, však už není potřeba. Těžba zeminy tam skončila a práce zbývá už jen pro uhelná rypadla.

Plány na obnovu těžby se nelíbí aktivistům

Skupina Czech Coal, do které Vršanská uhelná společnost patří, ovšem dostala povolení obnovit těžbu ve Slatinicích na jižním okraji Mostu, kde už přitom proběhla rekultivace. Přivezené rypadlo má zprvu těžit zeminu pro stavbu nových inženýrských sítí, potom odkryje uhelný pilíř. „Tohle rypadlo skončí těžbu zeminy někdy po roce 2020. Za ním bude další skrývkový řez a teprve za ním půjdou uhelná rypadla,“ uvedl ředitel Rouček.

Rypadlo K800, resp. jeho nová práce, se ovšem vůbec nelíbí ekologickým sdružením. Obnovení těžby ve Slatinicích, které povolil báňský úřad, napadli aktivisté u soudu.

Měsíc místo dne

Rypadlo se pohybuje rychlostí zhruba čtyři metry za minutu. Čtyřkilometrovou trasu do nového působiště by tak mohlo zvládnout mnohem rychleji než za měsíc. Zdrží se ale kvůli doprovodným opatřením, například sundávání a nandavání drátů vysokého napětí na 21 místech. „Tenhle transport je zvláštní právě tím, kolik komunikací a dalších sítí překračuje,“ podotkl Rouček.

Podobný přesun si ředitel pamatuje naposledy před zhruba 15 lety, to když opačným směrem jel zakladač. V zahraničí jsou podobné přesuny běžnější, lidé z branže hovoří až o třicetikilometrových přesunech rypadel mezi uhelnými doly v německé Lužici.