Kvůli nové tramvaji DP v Liberci upravuje nástupiště

Liberec - Liberec testuje novou nízkopodlažní tramvaj. Měla by být méně hlučná a díky otočným nápravám si od ní dopravní podnik slibuje také menší opotřebení kolejí. Zatím odjezdila v testovacím provozu přes šest set kilometrů a ukázalo se třeba, že na některá nástupiště bude nízká až moc. A také není jisté, jestli nezůstane v Liberci jediná. Dopravní podnik se totiž potýká s velkými dluhy.

Nízkopodlažní tramvaj - praktická především pro seniory nebo pro matky s kočárky. Některá nástupiště jsou ale příliš široká a zasahují do průjezdního profilu nové tramvaje. Aby se tramvaj neodřela, odstranil dopravní podnik zatím z nástupišť obrubníky a plánuje úpravu. „Jedná se o jednotlivé kusy obrubníků, jsou to většinou místa, kde buď najíždíte, nebo vyjíždíte z oblouku na rovnou trať. Je to řádově v tisícikorunách a stejně bychom k tomu došli,“ uvedl Ludvík Lavička, provozní ředitel, DPMLJ, a.s.

Aby tramvaj dostala povolení k provozu, musí absolvovat minimálně třicet testů. Nová souprava musí třeba najezdit v libereckých ulicích tisíc kilometrů a pak ji čeká důkladná prohlídka. Na konci prázdnin bude dokonce jezdit s šestnácti tunami písku. Pytle tramvaj zatíží podobně jako cestující, které ale zatím vozit nesmí.

První nová tramvaj by mohla být zároveň poslední

Jedna tramvaj přijde na 38 milionů Kč. Smlouva počítá s dodávkou celkem osmi kusů. Dopravní podnik ale tíží dluh převyšující 200 milionů Kč. Jestli tak do města dorazí další tramvaje, speciálně vyvinuté pro Liberec, není jisté. „Pokud to ekonomická situace nebude dovolovat, tak tato tramvaj klidně může být první a zároveň poslední,“ uvedl Roman Šotola, předseda představenstva, DPMLJ, a.s.

Podle opozičního zastupitele Josefa Šedlbauera by to však v tom případě byly vyhozené peníze, které se mohly investovat například do úprav stávajících vozů. Smlouva na dodávku tramvají je rámcová. Pokud tedy dopravní podnik neodebere plánovaný počet souprav, nehrozí mu žádné sankce.