Svezte se metrem z Leninovy na Mírák

Praha - Pražské metro slaví 34. výročí zahájení provozu na lince A. Cestující při této příležitosti vozí původní sovětská souprava 81-71, která v pražském metru jezdila do roku 2005. První dnešní jízda ze stanice Dejvická (původně Leninova) vyrazila patnáct minut před dvanáctou a vedla na Náměstí Míru. V průběhu dne se budou jízdy prodlužovat tak, jak se rozšiřovala i trasa metra. Pro jízdu historickou soupravou mohou lidé využít běžné jízdenky a časové kupony.

První jízda vyrazila v 11:45 ze stanice Dejvická do stanice Náměstí Míru a zpět. Právě v tomto úseku byl v roce 1978 zahájen provoz linky A. Během dne bude vypraveno osm jízd, poslední z Dejvické vyjede v 17:32. Jezdit budou postupně i do dalších stanic tak, jak se metro A v minulosti rozšiřovalo.

Při druhé jízdě souprava skončí na Želivského, při dalších pak na Strašnické, Skalce a v Depu Hostivař. Poslední jízda bude unikátní proto, že provoz až do hostivařského depa byl zahájen v květnu 2006, tedy rok po ukončení provozu původních sovětských souprav 81-71.

„Všechny jízdy soupravy budou doprovázeny hlášením staničního rozhlasu s uvedením aktuální cílové stanice a informací o datu zahájení na tomto úseku,“ uvedl dopravní podnik. A dobové budou i hnědé uniformy strojvedoucích, kteří budou vlaky označené autentickými tabulemi s konečnou stanicí řídit.

Video Trasa metra A slaví výročí
video

Trasa metra A slaví výročí

„Po velkém zájmu a úspěchu u tisíců cestujících při obdobné akci se soupravou Ečs na trase linky C v květnu letošního roku jsme se rozhodli využít tuto netradiční a zajímavou formu pro připomenutí zahájení provozu metra linky A,“ uvedla mluvčí Dopravního podniku hlavního města Prahy Tereza Krásenská.

„Otevírání nových linek a prodlužování stávajících linek probíhalo na linkách C, A i B a odpovídalo maximu možností, jak mohlo být metro budováno,“ řekl strojvedoucí Jaroslav Melichar.


Kvůli trase A bylo otevřeno Muzeum - první přestupní stanice

Stavba zelené linky A byla téměř dvakrát dražší než první trasa C. Tunely se totiž musely dostat mnohem hlouběji pod zem. „Problematické bylo, když jsme šli poprvé pod Vltavou. To jsme se trochu báli, ale naučili jsme se to taky a už jsme pod ní přešli čtyřikrát,“ podotkl mluvčí společnosti Metrostav František Polák. Novou trasu A tvořilo zpočátku sedm stanic, při jejím spuštění také byla poprvé otevřena přestupní stanice - Muzeum. Ta je dodnes nejvytíženějším bodem pražské podzemky. 

Sovětská souprava metra 81-71
Zdroj: ČTK
Autor: Stanislav Peška

Souprava 81-71, která na lince A jezdí pouze dnes, je jedinou soupravou tohoto druhu, která ještě neprošla rekonstrukcí. Ostatní soupravy byly změněny na mnohem modernější vozy a jezdí dodnes na trase A i B. Soupravy metra 81-71 v Praze zahájily provoz spolu s linkou A a po dvacet let byly vůbec nejčastějšími vozy pražského metra. Jezdily na linkách A a B, linka C je obsluhována jiným typem vozů.

Podle strojvedoucího Jaroslava Melichara, který až do roku 2005 sovětské soupravy obsluhoval, se staré vlaky od těch modernějších liší především způsobem řízení. „Nové soupravy řeší svou elektrickou výstroj zásadně elektronicky, je tam palubní počítač,“ uvedl.