Plzeň má (staro)nové logo. Ušetřila, ale další peníze jí chybí

Plzeň - Plzeň bude od září používat stejné logo jako projekt Evropského hlavního města kultury (EHMK), kterým se město stane v roce 2015. Společnost zastřešující program Plzeň 2015 i radnice jednotnou identifikací ušetří na propagaci miliony korun, řekl ředitel městské společnosti Plzeň 2015 Tomáš Froyda. Vzhledem k prestiži akce v celé Evropě by město po roce 2015 logo zřejmě dále používalo, jen mírně upravené. Rozhodne se ale až podle toho, jak se s projektem sžijí obyvatelé. Případně se vypíše soutěž na nové logo.

Dosavadní květinový motiv nahradila moderní číselná symbolika v zelenorůžové barvě s výrazným jménem města. Stejnou značku používá už skoro rok projekt Plzeň 2015 a podle radnice je to nejlepší způsob, jak propagovat titul Evropské hlavní město kultury.

„Titul evropského města zviditelní Plzeň v celé Evropě. Přijetím nového loga se hrdě hlásíme k titulu i projektu, od něhož si slibujeme výraznou změnu života ve městě k lepšímu,“ řekla náměstkyně primátora Eva Herinková. Jeho převzetí usnadní městu komunikaci s veřejností i firmami. Plzeň dosud neměla v manuálu jednotného vizuálního stylu logo zapracováno.

Nové logo už je na plakátech Pilsner Festu, který se koná 31. srpna a 1. září. „Je svébytné, má grafickou podobu, jež je dobře včlenitelná mezi jiná loga a hlavně mezi nimi nezapadá, a proto je jeho užitná hodnota pro nás vysoká. Na našich materiálech nemáme místo pro dvě loga, která spolu navíc nekomunikovala,“ řekla Jindřiška Eliášková z Plzeňského Prazdroje, který je partnerem projektu.

Logo tvoří stylizovaný letopočet 2015 a nápis Plzeň. Pět teček symbolizuje čtyři řeky slévající se v jednu, barvy vycházejí z městského znaku. Je na něm bílá, zelená, černá a místo červené růžová. Vychází z označení projektu, a to jak modifikací kytičky, tak pěti řekami typickými pro Plzeň. Je velmi čisté a hravé, dodal Froyda. „Budou různé barevné modifikace i anglická verze,“ řekla náměstkyně.

Podobně jako Plzeň sjednotil dva až tři roky před hlavním kulturním rokem svá loga také Linec, finské město Turku a Maribor ve Slovinsku. „Prospělo jim to, protože se titulem všude pyšnily. A mělo to také jednoznačný synergický i ekonomický přínos,“ řekl Froyda.

Nové logo, starý problém. Městu chybí peníze na program

Změna loga se plánovala od podzimu. Vybrala jej společnost Plzeň 2015, a to od pražských grafiků 2011 Designers. Město změna stála 200 tisíc korun, většinu dokumentů, dárků a dalších předmětů totiž nechala radnice i firma Plzeň 2015 nepotištěnou.

Sjednocením loga s projektem Plzeň 2015 se ušetřily miliony. V opačném případě by projekt a město vedly dvojí propagaci. Na co ale peníze chybí, je program. Stát víc než slíbených sto milionů korun dát nechce. Plzni ale na hlavní hvězdy chybí asi šedesát milionů, a když je nezíská od sponzorů, nebude program pro Evropu atraktivní. „Nevíme, jestli bude dostatečně přitažlivý třeba pro Španěla nebo pro Nora nebo pro Francouze natolik, aby se vypravil do města Plzně,“ uvedla Marcela Krejsová, předsedkyně správní rady EHMK 2015. 

Jenže sponzoři se podle vedení projektu Plzeň 2015 zatím nehrnou. Je pro ně málo atraktivní. Vložit se do toho ještě může Evropská komise, která projekt monitoruje. Ta by mohla dát peníze hlavně na propagaci.