Jihlava vzpomíná na tramvaje, na secesní most se vrátily koleje

Jihlava - Secesní most U Jánů v Jihlavě se vrátil ke své bývalé kráse. Město právě dokončilo opravy této technické památky. Zachován byl její původní vzhled se všemi detaily a nosnými konstrukčními prvky. Do vozovky se dokonce podle původní dokumentace vrátily kolejnice elektrické dráhy. Most byl v letech 1908-1909 postaven především pro potřeby tramvajové dopravy. Teď bude sloužit hlavně chodcům a cyklistům. „Jedná se o jeden z prvních železobetonových mostů u nás,“ řekl mluvčí jihlavské radnice Radek Tulis.

Autorem projektu byl Josef Melan, rakouský inženýr, který je považován za jednoho z nejvýznamnějších průkopníků železobetonových mostů z konce 19. století. Most dlouhý skoro 43 metrů a deset metrů široký překlenuje řeku Jihlavu. Postaven byl na silnici od Polné. Tramvaje ale ve městě jezdily jen do roku 1948, kdy je nahradily trolejbusy. Automobilová doprava přes most proudila do roku 1981, pak byla převedena na větší most v Havlíčkově ulici.

Detail štukové výzdoby
Zdroj: ČTK
Autor: Luboš Pavlíček

Zchátralý secesní most už potřeboval radikální zásah. „Technický stav byl tak špatný, že nejen že tam nesměla auta, ale jeden čas už ani chodci,“ přiblížil Tulis. Průchod pro pěší pak umožnily provizorní úpravy. Při posledních opravách, které stály 7,5 milionu korun, museli stavbaři památku obrat až „na kost“. Někteří lidé se toho lekli, mysleli si, že se most bude bourat.

Most teď bude opět sloužit chodcům, cyklistům a pro in-line bruslení. Navazovat na něj bude nová cyklostezka, která se plánuje podél vody do Helenína. Cyklisté se po ní dostanou i na velkou cyklostezku z Jihlavy do Třebíče a k rakouským hranicím.