Nejstarší česká lanovka se loučí

Pec pod Sněžkou – Naposled dnes v 19:00 jela lanovka z Pece pod Sněžkou na Růžovou horu. Starší spodní úsek dvouúsekové lanovky na Sněžku přežil svůj vrcholový protějšek o necelý půlrok. Teď musí i on ustoupit výstavbě nové lanové dráhy. Lanovka Pec pod Sněžkou–Růžová hora byla nejstarší provozovanou lanovkou v Česku i celém bývalém Československu a také jedním z posledních zástupců typu VonRoll VR-101 na světě. Technický unikát Krkonoše ztratily po 63 letech.

Po druhé světové válce přišel rozmach horské turistiky a spolu s ním také lanovek. Ta, která vedla z Pece pod Sněžkou na Sněžku, patřila k nejvyspělejším. Typ VR-101, který licenčně vyráběla Transporta Chrudim na konci 40. a v první polovině 50. let minulého století, měl řadu revolučních prvků jako odpojitelné sedačky, které sjížděly ve stanicích na zvláštní kolejnici, nebo dvoumístné uspořádání oproti dosud používaným jednosedačkám.

Lanovka na Sněžku byla postavena jako dvouúseková. Původní plány sice počítaly s přejížděním sedaček mezi oběma úseky, nakonec však museli cestující ve stanici Růžová hora přestupovat. Díky tomu bylo uzavření horního úseku třetinu roku před tím spodním méně bolestivé. Ostatně cestující se lanovkou až na Sněžku nedostali velmi často. Pravděpodobně poslední výpadek kvůli silnému větru přišel pouhý týden před ukončením provozu. V průměru potom horní úsek stál kvůli špatnému počasí téměř každý druhý den – zatímco spodní úsek jezdil takřka vždy.

Dráha z Pece pod Sněžkou na Růžovou horu tak najela po dobu svého provozu nesrovnatelně více než úsek z Růžové hory na Sněžku. Byl nejenom spolehlivější, ale také starší. Jezdila od 15. ledna 1949, zatímco až na Sněžku se první cestující dostali až 10. listopadu téhož roku. V obou úsecích byl provoz zprvu zkušební, od 1. července 1950 byla celá lanovka schválena do řádného provozu.

Reportáž Vlastimila Weinera (zdroj: ČT24)

Všechna tři data stála dosud na čele pomyslného žebříčku nejstarších provozovaných českých lanovek. Pozemní lanovky v Praze a Karlových Varech stejně jako visuté lanovky v beskydských Pustevnách a krkonošském Svatém Petru mají sice delší tradici, ale ve své historii doznaly zásadních rekonstrukcí a jejich stavitelé by je sotva poznali. Naopak lanovka na Sněžku se takřka nezměnila. Až do posledních okamžiků zůstával na přestupní stanici znak švýcarské společnosti VonRoll, která už dávno lanovky nevyrábí. Stejně tak jejím prostřednictvím žil odkaz Transporty Chrudim – tradiční lanovkářské firmy, pro kterou byla spolupráce se Švýcary posledním slavným údobím. Pozdější lanovky SL-1 postrádaly řadu výdobytků a přes konstrukci v mnohém pokrokovější byly pro cestující krokem zpět. Jednosedačky tohoto typu byly pevně připevněny k lanu, cestující tak museli zapomenout na komfortní vystupování, dráhy SL-1 navíc zpravidla jezdily pomaleji než starší typ VR-101 – a přesto je Transporta vyráběla až do počátku 80. let.

Původní lanovka na Sněžku měla podle projektu sloužit 17 let – zhruba do konce 60. let. Nakonec vydržela o půl století déle. Až v 80. letech přitom potřebovala rekonstrukci, současně se začalo vážně uvažovat o stavbě nové dráhy. Proti ní se však postavili ekologická sdružení, která by naopak uvítala, kdyby na Sněžku nejezdila vůbec žádná lanovka. Vše nakonec vyřešila dohoda, že výstavba nové lanovky bude co nejšetrnější a dráha nebude mít vyšší kapacitu než stará VR-101. Stavební povolení získala nová lanovka až v roce 2008 a za rok poté dostala rekonstrukce zelenou i od Evropské unie, která poskytla dotaci.

Zánik historické dráhy však uvolňuje cestu dráze moderní, která se může stát stejně důstojným symbolem Krkonoš jako její předchůdkyně. Nová lanovka od italského výrobce Leitner bude gondolová se čtyřmístnými kabinami, mnohem rychlejší než dosavadní VR-101, ale přitom by měla lépe odolávat větru. „Mohlo by nám to přinést třicet až čtyřicet provozních dnů v roce navíc,“ očekává náčelník lanovky Jiří Martinec. Navíc bude lépe dostupná, protože trutnovská společnost BAK staví novou dolní stanici blíže parkovišti.

Ačkoli se při stavbě nové dráhy vyskytly komplikace, stavební firma očekává, že ji stihne dokončit v termínu. „Předpoklad je, že to stihneme, jak bylo plánováno. To znamená březen 2014,“ věří ředitel společnosti Dušan Čížek.

Se starou lanovkou ze Sněžky navíc bude možné nepřímo se setkat. Majitel zřejmě již definitivně poslední sedačkové VR-101, která vede na Komáří vížku v Krušných horách, před časem oznámil, že od provozovatele rušené sesterské dráhy zakoupil náhradní díly. A tak se kus z toho, co dělalo Krkonoše Krkonošemi, nakonec ještě objeví v Krušných horách. V budoucnu by se měly dva sloupy, pohon a dvě sedačky objevit také v pražské železniční expozici NTM, která vzniká v bývalém depu Masarykovo.