Trojský most roste do krásy

Praha – V místech, kde po desetiletí stál provizorní tramvajový most známý jako Rámusák, vrcholí stavba nového obloukového Trojského mostu. V budoucnu napojí dolní Holešovice a Bubny na tunel Blanka, čímž odlehčí nedalekému mostu Barikádníků a magistrále. Zvedání mostního oblouku začalo už ve středu. Až dnes ale dospěje do konečné polohy.

Trojský most se má stát novou architektonickou perlou Prahy. Stavbu tunelového komplexu Blanka, v jejímž rámci vzniká, proto významně prodražil – poté, co se město rozhodlo namísto běžného nevýrazného mostu překlenout řeku unikátní obloukovou konstrukcí, zvýšily se náklady o půl miliardy. Pro stavební firmu Metrostav, která komplex Blanky vytváří, je most neobvyklou výzvou.

Trojský most je unikátní především svou malou výškou. Podle mluvčího Metrostavu Františka Poláka činí výška podobných konstrukcí 30 až 40 procent celkového rozpětí mostu, spojnice Holešovic s Trojou je ale při dvousetmetrové délce vysoká jen asi dvacet metrů – 10 procent rozpětí. „Takových mostů skutečně asi po světě moc není,“ poukázal mluvčí.

Na zvedání ocelových oblouků dohlíží dvanáct odborníků. „Tak velký oblouk se tu už dlouho nezvedal,“ poznamenal mluvčí Polák. Klíčovou roli mají geometři, kteří hlídají, aby se oblouk při zvedání nevychýlil z určené pozice.

Nový most bude silniční a tramvajový, jedno jeho předmostí bude v oblasti Nádraží Holešovice, druhé u tramvajové zastávky Trojská. Koncem příštího roku se po mostě projedou první tramvaje, auta až v dubnu 2014.

Nový most vzniká v místě tramvajového mostu známého jako Rámusák, jehož konstrukce byla před zahájením stavby posunuta a její část stále ještě slouží tramvajové dopravě. Dříve byl jako Trojský most označován pozdější most Barikádníků. Do 70. let byl tento most silniční i tramvajový, potom byl nahrazen novou konstrukcí určenou pouze pro automobilovou dopravu. Tramvaje začaly jezdit přes Rámusák, již tehdy přitom existovaly plány na stavbu druhého mostu z Holešovic do Troje – toho, který se staví nyní.