Středočeská a Pražská integrovaná doprava pojedou dál odděleně

Praha – Na propojení Středočeské integrované dopravy (SID) a Pražské integrované dopravy (PID) pravděpodobně budou muset cestující dále čekat. Vedení Středočeského kraje se jím před volbami už nechce zabývat navzdory žádosti části zastupitelů o ustavení přípravného výboru tzv. metropolitní integrované dopravy.

Požadavek opozičních zastupitelů na ustavení výboru, který by připravoval propojení integrovaných dopravních systémů fungujících v okolí Prahy a ve zbytku Středočeského kraje odmítl hejtmanský náměstek Robin Povšík. „Je to spíš proklamativní záležitost. Měsíc před volbami nemá smysl ustanovovat jakýkoliv výbor, který bude připravovat kroky vedoucí k ovlivnění dopravy na několik příštích desítek let,“ prohlásil. Podle středočeské poslankyně Heleny Langšádlové však žádost o spojení PID a SID leží u Povšíka bez odezvy už od května. „Středočeský kraj je za poslední čtyři roky tak zadlužený, že si už nemůže dovolit mít na svém území tři různé systémy hromadné dopravy. Tento stav dopravu prodražuje o stamiliony korun a cestujícím přináší značné komplikace,“ poukázala.

Podle Povšíka ale jde o tak rozsáhlý projekt, že nemělo smysl začínat s ním ani na jaře. Příprava potrvá rok nebo dva. „Je to zásadní politické rozhodnutí, které by podle mě mělo proběhnout napříč politickým spektrem. Je to svým způsobem nevratný projekt, a pokud by se někdy měl rušit, tak by to zase znamenalo obrovskou práci na několik let,“ poznamenal náměstek. Dodal ovšem, že dílčím způsobem už se na propojení obou systémů pracuje.

Propojení PID a SID by usnadnilo cestování do metropole například lidem žijícím v okolí větších středočeských měst – Kladna, Příbrami, Mladé Boleslavi nebo Mělníka. Ti dnes mohou využívat pouze autobusové linky SID, kde neplatí stejný tarif jako v PID. Často je tak nutné mít hned několik předplatních jízdenek. Naopak především obyvatelé okresů Praha-východ a Praha-západ nebo lidé ze vzdálenějších míst, která však mají rychlé železniční spojení s hlavním městem, jsou plně obslouženi PID a cestování je pro ně snadnější.

Pražská integrovaná doprava se rozvíjí od první poloviny 90. let, v současnosti je její součástí veškerá pražská MHD, všechny železniční linky ve městě i větší části Středočeského kraje, část příměstských autobusů a několik linek spojujících pouze jednotlivá místa v regionu. Středočeská integrovaná doprava začala vznikat až v polovině minulého desetiletí. Jeho součástí není železnice, pouze regionální autobusové linky včetně některých, které vedou do Prahy, a také MHD středočeských měst. Krajský úřad uváděl, že proběhlo několik neúspěšných jednání o propojení obou systémů. Letos na jaře naopak hrozilo rozkmotření, když kraj hrozil výpovědí vzájemné smlouvy společnosti ROPID, po které by příměstský systém PID zanikl.

Opozice na zastupitelstvu neuspěla ani s žádostí o závěrečný účet kraje. Vedení úřadu ho nemělo k dispozici, debatu o zadluženosti nepřipustilo. „Zatímco schválený rozpočet předpokládal rozdíl mezi příjmy a výdaji ve výši 700 milionů, už po půl roce je zřejmé, že deficit je ve výši 1,5 miliardy korun,“ poznamenal opoziční zastupitel Jan Skopeček (ODS). „Investovali jsme do infrastruktury, ty peníze jsme neprojedli,“ hájila se hejtmanka Zuzana Moravčíková (ČSSD).