Dva roky Pražského okruhu rozzuřily Spořilov

Praha – Jihozápadní část Pražského okruhu, která vede od křižovatky s ulicí K Barrandovu k dálnici D1, způsobila během dvou let svého provozu radost mnoha řidičům, ale nepřímo zavinila také „pohromu“, kterou zažívají zejména obyvatelé Spořilova. Okruh navíc dosud marně čeká na zahájení stavby některého z dalších úseků. Zatím je totiž hotova necelá polovina.

Dosud nejnovější úsek Pražského okruhu je požehnáním pro řidiče, kteří nejedou do Prahy, ale městem projíždějí například na cestě od Brna na Plzeň, resp. ze Slovenska do Německa. Už nemusejí zajíždět na vnitřní okruh – Jižní spojku – a potom překonávat nekonečné kolony na semaforech v ulici K Barrandovu. Bez kamionů je Jižní spojka mnohem lépe průjezdná pro osobní auta a doprava je plynulejší, přestože po spojce denně projede ještě více aut než dříve. Týká se to ale pouze západní části Jižní spojky. Docela jiné to je východně od křižovatky se Spořilovskou ulicí.

Pohromou je jihozápadní část Pražského okruhu pro ty, kdo žijí poblíž Spořilovské ulice. Ze dne na den jim začaly nedaleko domovů hlučet tisíce kamionů, které mají na západní část Jižní spojky zakázán vjezd a musí jezdit po vnějším okruhu. Protože ale okruh nemá jihovýchodní část, musí se k dálnicím na Drážďany, Liberec nebo Hradec Králové dostat po Jižní spojce, kam lze dojet pouze Spořilovskou. Obyvatelé čtvrti dlouhodobě žádají o opatření, která by od nich nákladní dopravu odvedla. Ministerstvo dopravy společně s pražským magistrátem už připravilo úpravy, které by měly Spořilovskou ztišit, zatím ale musí Spořilovští čekat.

Otevření jihozápadního úseku – staveb 512 (Jesenice–Vestec) a 513 (Vestec–Slivenec) – nezměnilo nic na tom, že Pražský okruh, tedy rychlostní silnice R1, sestává ze dvou zcela oddělených částí. První vede od rychlostní silnice R7 (chomutovská) k dálnici D1 (brněnsko-ostravská) a kříží se s dálnicí D5 (plzeňská) a rychlostní silnicí R6 (karlovarská). První stavba byla otevřena v roce 1983, dosud poslední v roce 2010, celková délka činí 36,3 kilometru. Druhá část okruhu je na východě Prahy, spojuje rychlostní silnici R10 (liberecká), dálnici D11 (královéhradecká) a silnici I/12 (kolínská). Její součástí je pouhá jedna stavba realizovaná ve dvou etapách otevřená v letech 1984 a 1993, celková délka činí 3,5 kilometru.

Připravovaná stavba 511 od dálnice D1 do Běchovic by měla dosud oddělené úseky propojit. Zejména kvůli sporům o pozemky a povolení se ale dosud nestaví, spojnice se tedy otevře nejdříve v roce 2016. I potom ještě bude chybět celá severní část Pražského okruhu, která propojí stávající úseky s dálnicí D8.