Pardubické letiště má za sebou spornou modernizaci

Pardubice – Do provozu vstoupilo po modernizaci technického zázemí pardubické civilní letiště. Modernizaci za 265 milionů korun, kterou společnost East Bohemian Airport (EBA) financovala s přispěním evropských dotací, provázely spory a kritika, kvůli podezřením na předražení zakázek došlo i k pozastavení vyplácení evropských dotacíh.

Po modernizaci má Letiště Pardubice nové pojezdové plochy, zásobníky paliva i servisní haly. Zvýšila se tak kapacita, úroveň služeb a především bezpečnost. „Technika, která se kolem letadel pohybuje, podléhá přísným předpisům pro její ošetřování a provozování a nyní tyto podmínky splňujeme,“ poukázal Jan Andrlík, ředitel společnosti East Bohemian Airport, která letiště provozuje. Vyšší komfort pocítí zatím cestující pravidelných linek do Moskvy a Petrohradu a charterových letů, vedení modernizovaného aeroportu se ale poohlíží i po dalších spojeních.

Město i kraj, které společně vlastní akci EBa, vidí v modernizaci příležitost k dalšímu rozvoji regionu. Ne každý jí ale byl nakloněn. Rekonstrukci provázela ostrá kritika, která vedla i k přerušení proplácení evropských dotací. Znalecké posudky však navzdory některým stížnostem potvrdily, že cena zakázky byla obvyklá. „Nikdo nemůže zpochybňovat, jestli bylo všechno v pořádku, což se u některých diokončených staveb stává. Tady bylo,“ shrnul závěry posudků náměstek pardubického hejtmana Roman Línek.

Pardubické mezinárodní letiště patří mezi pět českých veřejných mezinárodních letišť s pravidelným provozem (dále Brno, Karlovy Vary, Ostrava, Praha). V posledních letech odbavovalo přes 60 tisíc cestujících za rok. Letos se již v prvním pololetí zvýšil počet cestujících o dalších 20 tisíc. Výhledově ho čeká další velká investice. Majitelé chtějí postavit nový terminál, který se bude jmenovat podle slavného pardubického rodáka, avionika Jana Kašpara.