Železnice slaví, parní lokomotivy se sjely do Brna

Brno – Třetí ročník tzv. Národního dne železnice je tady. Po sérii regionálních slavností dnes vyrazili příznivci kolejí a především páry do Brna, kam se sjel zlatý fond středoevropské železniční historie. Kromě československých parních rychlíkových „Šlechtičen“, motorového vozu „Modrý šíp“ nebo moderních souprav Regioshark a Regiopanter byla k vidění i rakouská rychlíková lokomotiva z roku 1911. Mnoho historických lokomotiv se postavilo i do čela zvláštních vlaků, které křižovaly okolím Brna.

Den železnice, který se po Olomouci a Děčíně tentokrát konal v Brně, měl hned dvě „pódia“. Jedním z nich byla oblast u historické výpravní budovy s výstavou přibližující historii i současnost českých železnic, druhým tratě jižní Moravy – tahy na Břeclav, Slavkov, Moravský Krumlov a Adamov, kam se během dne vydaly historické parní a motorové vlaky.

Letošní Národní den železnice byl zejména přehlídkou rychlíkových a expresních skvostů všech období. Samotný počátek 20. století zastupovala lokomotiva 310.23 Rakouských spolkových drah z roku 1911 – provozní sourozenec „Hrbouna“ známého z dopravní haly Národního technického muzea. Meziválečnou éru reprezentoval zejména motorový vůz M274.004 „Modrý šíp“, kterým se vozili cestující v prvních československých motorových rychlících ve druhé polovině 30. let.

Kateřina Šubová, mluvčí Českých drah:

„V roce 1825 přesně 27. září vyjela první parní lokomotiva na svůj 40kilometrový úsek v Anglii a železničáři a obdivovatelé železnice si vždycky kolem 27. září připomínají dny železnice.“

Za poválečné velké lokomotivy byly v Brně k vidění všechny tři provozní „Šlechtičny“ – stroje 475.101, 475.179 a 475.196. Modernější období potom zastupoval motorový vůz M262.018 – typ známý jako „Kredenc“, který začínal jako nástupce „Modrých šípů“ (a dalších) na motorových rychlících, aby jeho modernizované verze završily provoz v roce 2010 na regionálních spojích na Jesenicku – skříňové motorové lokomotivy řad T478.1 „Bardotka“, T478.3 a 4 „Brejlovec“, průkopnice dálkové dopravy v elektrické trakci E499.0 „Bobina“ i jednotka řady 680 Pendolino. Nechyběli ale ani představitelé lokálek, jako jsou parní lokomotivy 423.009 a 433.001 nebo motorový vůz „Hurvínek“ řady M131.1. Třešničkou na dortu potom byly těžké šestinápravové nákladní motorové lokomotivy T678.0012 „Pomeranč“, T679.1529 „Sergej“ a T669.1172 „Čmelák“.

  • Souprava Regio Shark na brněnském hl. nádraží autor: Václav Šálek, zdroj: ČTK http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/40/3997/399638.jpg
  • Den železnice autor: Václav Šálek, zdroj: ČTK http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/40/3997/399640.jpg
  • Salonní vůz prezidenta T.G. Masaryka zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/40/3997/399643.jpg
  • Den železnice zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/40/3997/399644.jpg

K prohlédnutí byly také salonní vozy prezidentů Masaryka a také Husáka, vůz první třídy z 50. let známý jako „Papírák“, po úterní nehodě naopak chyběly historické služební vozy přestavené na tzv. kinematovlak. České dráhy na dnu železnice představily také nejnovější přírůstky své flotily – jednotky řad 650 Regiopanter, 844 Regioshark či lokomotivu řady 380.

Elektrických jednotek mají ČD nyní pět, do konce příštího roku jich bude 19. Nasadí je v krajích Pardubickém, Olomouckém, Královéhradeckém, Jihočeském a Ústeckém. Motorové jednotky jezdí zatím čtyři, do konce příštího roku jich bude 31 a jsou určeny pro kraje Ústecký, Karlovarský, Plzeňský a Zlínský.

ZVLÁŠTNÍ VLAKY NA DEN ŽELEZNICE

s rakouskou rychlíkovou parní lokomotivou 310.23:

  • Brno (11:30) – Břeclav a zpět

s čs univerzálními parními lokomotivami řady 475.1:

  • Brno (10:20, 13:00) – Moravský Krumlov a zpět
  • Brno (15:10) – Slavkov u Brna a zpět

s čs parními lokomotivami pro místní dráhy řady 423.0/433.0:

  • Brno (10:50) – Pohořelice a zpět
  • Brno (14:14) – Adamov a zpět
  • Brno (15:31) – Střelice a zpět

s čs rychlíkovými motorovými vozy řad M274.0 a M262.0:

  • Brno (8:30) – Moravský Krumlov a zpět
  • Brno (10:35) – Slavkov u Brna a zpět
  • Brno (15:30) – Pohořelice a zpět

odjezdy zvláštních vlaků z Brna (hl. n.): 8:30, 9:57, 10:20, 10:35, 10:50, 11:30, 13:00, 14:14, 15:10, 15:30, 15:31

Akci zakončí tři speciální jízdy po Jihomoravském kraji, zítra mohou zájemci absolvovat drahanské, pálavské nebo vinařské kolečko v motorových a parních vlacích.