Železnice slaví, parní lokomotivy se sjely do Brna

Brno – Třetí ročník tzv. Národního dne železnice je tady. Po sérii regionálních slavností dnes vyrazili příznivci kolejí a především páry do Brna, kam se sjel zlatý fond středoevropské železniční historie. Kromě československých parních rychlíkových „Šlechtičen“, motorového vozu „Modrý šíp“ nebo moderních souprav Regioshark a Regiopanter byla k vidění i rakouská rychlíková lokomotiva z roku 1911. Mnoho historických lokomotiv se postavilo i do čela zvláštních vlaků, které křižovaly okolím Brna.

Den železnice, který se po Olomouci a Děčíně tentokrát konal v Brně, měl hned dvě „pódia“. Jedním z nich byla oblast u historické výpravní budovy s výstavou přibližující historii i současnost českých železnic, druhým tratě jižní Moravy – tahy na Břeclav, Slavkov, Moravský Krumlov a Adamov, kam se během dne vydaly historické parní a motorové vlaky.

Letošní Národní den železnice byl zejména přehlídkou rychlíkových a expresních skvostů všech období. Samotný počátek 20. století zastupovala lokomotiva 310.23 Rakouských spolkových drah z roku 1911 – provozní sourozenec „Hrbouna“ známého z dopravní haly Národního technického muzea. Meziválečnou éru reprezentoval zejména motorový vůz M274.004 „Modrý šíp“, kterým se vozili cestující v prvních československých motorových rychlících ve druhé polovině 30. let.

Kateřina Šubová, mluvčí Českých drah:

„V roce 1825 přesně 27. září vyjela první parní lokomotiva na svůj 40kilometrový úsek v Anglii a železničáři a obdivovatelé železnice si vždycky kolem 27. září připomínají dny železnice.“


Za poválečné velké lokomotivy byly v Brně k vidění všechny tři provozní „Šlechtičny“ – stroje 475.101, 475.179 a 475.196. Modernější období potom zastupoval motorový vůz M262.018 – typ známý jako „Kredenc“, který začínal jako nástupce „Modrých šípů“ (a dalších) na motorových rychlících, aby jeho modernizované verze završily provoz v roce 2010 na regionálních spojích na Jesenicku – skříňové motorové lokomotivy řad T478.1 „Bardotka“, T478.3 a 4 „Brejlovec“, průkopnice dálkové dopravy v elektrické trakci E499.0 „Bobina“ i jednotka řady 680 Pendolino. Nechyběli ale ani představitelé lokálek, jako jsou parní lokomotivy 423.009 a 433.001 nebo motorový vůz „Hurvínek“ řady M131.1. Třešničkou na dortu potom byly těžké šestinápravové nákladní motorové lokomotivy T678.0012 „Pomeranč“, T679.1529 „Sergej“ a T669.1172 „Čmelák“.

Souprava Regio Shark na brněnském hl. nádraží
Souprava Regio Shark na brněnském hl. nádraží
Více fotek
  • Souprava Regio Shark na brněnském hl. nádraží autor: Václav Šálek, zdroj: ČTK http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/40/3997/399638.jpg
  • Den železnice autor: Václav Šálek, zdroj: ČTK http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/40/3997/399640.jpg
  • Salonní vůz prezidenta T.G. Masaryka zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/40/3997/399643.jpg
  • Den železnice zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/40/3997/399644.jpg

K prohlédnutí byly také salonní vozy prezidentů Masaryka a také Husáka, vůz první třídy z 50. let známý jako „Papírák“, po úterní nehodě naopak chyběly historické služební vozy přestavené na tzv. kinematovlak. České dráhy na dnu železnice představily také nejnovější přírůstky své flotily – jednotky řad 650 Regiopanter, 844 Regioshark či lokomotivu řady 380.

Video Reportáž Zuzany Janákové
video

Reportáž Zuzany Janákové

Elektrických jednotek mají ČD nyní pět, do konce příštího roku jich bude 19. Nasadí je v krajích Pardubickém, Olomouckém, Královéhradeckém, Jihočeském a Ústeckém. Motorové jednotky jezdí zatím čtyři, do konce příštího roku jich bude 31 a jsou určeny pro kraje Ústecký, Karlovarský, Plzeňský a Zlínský.

ZVLÁŠTNÍ VLAKY NA DEN ŽELEZNICE

s rakouskou rychlíkovou parní lokomotivou 310.23:

  • Brno (11:30) – Břeclav a zpět

s čs univerzálními parními lokomotivami řady 475.1:

  • Brno (10:20, 13:00) – Moravský Krumlov a zpět
  • Brno (15:10) – Slavkov u Brna a zpět

s čs parními lokomotivami pro místní dráhy řady 423.0/433.0:

  • Brno (10:50) – Pohořelice a zpět
  • Brno (14:14) – Adamov a zpět
  • Brno (15:31) – Střelice a zpět

s čs rychlíkovými motorovými vozy řad M274.0 a M262.0:

  • Brno (8:30) – Moravský Krumlov a zpět
  • Brno (10:35) – Slavkov u Brna a zpět
  • Brno (15:30) – Pohořelice a zpět

odjezdy zvláštních vlaků z Brna (hl. n.): 8:30, 9:57, 10:20, 10:35, 10:50, 11:30, 13:00, 14:14, 15:10, 15:30, 15:31


Akci zakončí tři speciální jízdy po Jihomoravském kraji, zítra mohou zájemci absolvovat drahanské, pálavské nebo vinařské kolečko v motorových a parních vlacích.