ČD mají další nový vlak, Regiopanter se představil Východočechům

Pardubice – Na trati, která spojuje východočeské metropole Pardubice a Hradec Králové, se k tradičním soupravám vozů východoněmecké výroby z 80. let přidala zbrusu nová elektrická jednotka Regiopanter. Dnes svezla první cestující, od pondělí budou dvě jednotky pravidelně jezdit na vybraných osobních vlacích linky Pardubice–Hradec Králové–Jaroměř. V posledním týdnu představily dráhy už druhý nový vlak, minulý pátek proběhl v Plzni slavnostní křest motorové jednotky Regioshark.

Jednotky Regiopanter vyrábí plzeňská Škoda ve třech variantách – k základní tříčlánkové jednosystémové verzi, která se představila na pardubicko-hradecké trati, přibude také dvousystémová varianta, a to v tříčlánkovém i dvoučlánkovém provedení. Postupně si je rozdělí kromě dvou východočeských regionů ještě Ústecký, Olomoucký a Jihočeský kraj. Všechny verze jsou částečně nízkopodlažní, mají místa druhé i první třídy, klimatizaci, plošinu pro invalidní vozíky, uzavřený odpadní systém nebo zásuvky. Maximální rychlost činí 160 kilometrů za hodinu.

Příjezd nové elektrické jednotky potěšil představitele obou krajů, zejména však královéhradeckého hejtmana. Obyvatelé jeho regionu se totiž zatím mohou potěšit pohledem na nové vlaky mnohem řidčeji než jejich sousedé z Pardubického kraje, kterým prochází nejdůležitější železniční tah v zemi a v krajském městě zastavují všechny vlaky, které po něm jezdí. „Soupravy na páteřních elektrifikovaných tratích v okolí krajského města byly takovou popelkou. Cestující zde museli čekat o něco déle, ale jsem přesvědčen, že to rozhodně stálo za to a popelka se nyní změní na příjemnou a krásnou princeznu,“ podotkl hejtman Lubomír Franc po příjezdu Regiopanteru na hradecké hlavní nádraží.

Elektrická jednotka řady 440
Zdroj: ČTK
Autor: Josef Vostárek

Regiopanterem si chce zlepšit pověst také její výrobce. Její elektrické lokomotivy řady 380 nebo tramvaje 15T, které představila v posledních letech, se s velkou námahou prokousávají schvalovacími procesy, lokomotivy 380 dosud nemají všechna potřebná povolení. Zato schvalování nové regionální jednotky jde jako po másle. „Předávání probíhá přesně podle harmonogramu, což znamená, že se na 'své' Regiopantery mohou v nejbližší době těšit cestující v dalších krajích,“ uvedl generální ředitel Škody Transportation Josef Bernard.

České dráhy objednaly u Škody 19 jenotek Regiopanter všech typů. Zaplatí za ně celkem 2,5 miliardy korun. Kraje, pro které jsou vlaky určeny, zprostředkovaly na jejich pořízení dotace ze svých regionálních operačních programů, které drahám pokryjí až 40 procent nákladů.

KOLIK REGIOPANTERŮ ČD OBJEDNALY

  • tříčlánková jednosystémová verze (řada 440): 12 (7 pro Ústecký a 5 pro Pardubický a Královéhradecký kraj)
  • tříčlánková dvousystémová verze (řada 640): 3 (všechny pro Olomoucký kraj)
  • dvoučlánková dvousystémová verze (řada 650): 4 (všechny pro Jihočeský kraj)