Při sedmdesátce je magistrála o decibel hlučnější

Praha – Při zvýšení rychlostního limitu z 50 na 70 kilometrů za hodinu se hluk u pražské magistrály zvýší o jeden decibel, ukázalo měření u úseku, kde byl položen nový tlumící povrch. Takový rozdíl v hluku je podle magistrátu zanedbatelný, město proto uvažuje o opětovném zvýšení rychlosti, již v minulosti kvůli hluku snížilo. Sdružení zastupující lidi žijící u magistrály zpochybnilo metodiku měření a staví se rozhodně proti zvýšení rychlosti.

Měření Technické správy komunikací ukázalo, že při provozu rychlostmi do 50 kilometrů za hodinu je u magistrály hluk 66,5 decibelu, při zvýšení rychlostního limitu na 70 kilometrů za hodinu se hluk zvýší na 70,1 decibelu v jednom směru a 70,5 decibelu v druhém směru. Náměstek primátora Josef Nosek uvedl, že se vzhledem k zanedbatelnému rozdílu hladinu hluku při různých rychlostech povede řízení o případném zvýšení rychlosti v části magistrály. Jeho výsledek ale nelze předjímat.

Proti případnému zvýšení rychlosti se ostře postavilo sdružení Občané postižení severojižní magistrálou. To se v minulosti s městem soudilo a na jeho popud byl rychlostní limit snížen z původních 70 na 50 kilometrů za hodinu. „Položením tichého asfaltu hluk snížili a teď ho chtějí zase vrátit? To je ostudné,“ kritizovala úvahu magistrátu představitelka sdružení Alžběta Rejchrtová. Zpochybnila navíc metodiku měření hluku – TSK měřila dvě hodiny hluk při provozu rychlostmi do 50 kilometrů za hodinu, potom dvě hodiny při provozu do 70 kilometrů za hodinu. „Měřit by se mělo minimálně 24 hodin,“ poznamenala Rejchrtová.

Sdružení se s městem soudilo, požadovalo snížení hluku na magistrále. Obvodní soud a později i městský soud skutečně nařídil Praze hluk snížit, později však jejich rozhodnutí zrušil Ústavní soud. Sdružení se proto obrátilo na Evropský soud pro lidská práva. Magistrát nechal po verdiktu městského soudu snížit rychlost na 50 kilometrů za hodinu, opatření zůstalo v platnosti i poté, co byl původní rozsudek zrušen. Současně se město pokouší snížit hluk výměnou povrchu vozovky.