Řešení náchodského obchvatu - tunel do Polska

Náchod - Prosadit stavbu obchvatu se zřejme nepodaří náchodské radnici. Investice, kterou připravuje už několik let, má řadu odpůrců, kteří se odvolali proti už druhému územnímu rozhodnutí. Město se pomalu připravuje na jinou variantu - tunel, který propojí Česko s Polskem.

Debaty o obchvatu Náchoda neberou konce, stavbu napadají majitelé pozemků i občanská sdružení. Těm se nelíbí především zvýšení hlučnosti v okrajových částech města. Naopak sdružení Obchvat Náchoda požaduje jeho urychlenou výstavbu a pravidelně pořádá protestní blokády silnic v centru. Městem totiž projede denně až dvaadvacet tisíc aut. 

A kam tedy s nimi? Do tunelu, který provrtá kopce a povede až do Polska. Takový je plán radnice pro případ, že se odpůrcům obchvatu podaří zrušit už druhé územní rozhodnutí. „Myslím, že kolegové budou velmi nadšeni z toho, že se celý transport přesune do tunelu a vyjede až na polské straně,“ říká starosta města Jan Birke (ČSSD), který ale ještě před měsícem považoval celý nápad zatunelování dopravy za sci-fi. Za fantazii ho stále považuje i František Rázl ze sdružení Obchvat Náchoda. „Taková věc by jenom zdržela přípravu obchvatu jako takového,“ myslí si. 

Tunel by měl měřit asi pět a půl kilometru. Za výhodu radnice považuje, že nebude muset jednat s desítkami majitelů parcel. Za hranicí projekt našel podporu. „Bylo by špatné, kdybychom nepomohli. Takový projekt by navíc přinesl nové pracovní příležitosti,“ vyjádřil se Czeslaw Krecichwost, starosta Kudowy Zdrój. Nápad se líbí i odpůrcům obchvatu. „Určitě si to představit dovedeme, je to zajímavé řešení, které řeší dopravu komplexně,“ uvedl Michal Kudrnáč ze sdružení Sbor dobrovolných občanů. 

Náklady na stavbu tunelu by oproti obchvatu měly být podle náchodské radnice vyšší minimálně o miliardu. Na rozdíl od obchvatu by se však rozdělily mezi českou a polskou stranu. Zda město definitivně opustí variantu obchvatu a pustí se do příprav na výstavbu tunelu, by mělo být jasné do konce roku.